Nyheten om at trikketrasséen i Pilestredet må legges om midlertidig på grunn av nødvendig oppgradering av rør og trikkespor, ble møtt av et felles opprop fra naboene i Josefinesgate. Der skal den midlertidige trikketrasséen legges.

De tordner mot prosjektet og mener at det vil forringe en av Oslos fineste gater grovt. Listen over bekymringer er lang: alt fra naturpåvirkning, støy, setningsskader, trafikksikkerhet, varelevering (?) og de har også store bekymringer om hvor mye dette kommer til å koste.

Dette er klassisk NIMBY - not in my back yard. Det er en betegnelse som brukes om folk som motsetter seg endringer i sitt nabolag, selv om de ikke er i mot endringene i seg selv. De er ofte nødvendige og av samfunnsmessig viktig karakter. Men de vil ikke at det skal skje i akkurat deres nabolag.

I dette tilfellet er nok ikke naboene i mot at de utslitte trikkeskinnene i Pilestredet skal oppgraderes; de vil bare ikke at den midlertidige trasséen legges akkurat i deres gate.

Spaltist: Magnus Ravlo Stokke

Magnus Ravlo Stokke (43) skriver om arkitektur, byliv og hverdagsliv i Avisa Oslo. Stokke studerer arkitektur på AHO og bor i leilighet i en bygård fra 1892 på Bislett/Fagerborg. Han er gift og har fire gutter i alderen 3-14 år.

  • Foretrukket transportmiddel: El-sykkel med langt barnesete i hverdagen, og en Volvo XC90 når jeg skal på Thaugland for å kjøpe materialer.
  • Er oftest å finne på baren Rouleur, midt i krysset på St Hanshaugen. Her giftet vi oss. Oslos beste sted for en øl, sommer som vinter.
  • Oslos fineste bygg er Kunstnernes Hus. Åpenbare kvaliteter både ute, inne og i sine omgivelser, og så rik på mer subtile detaljer og arkitektonisk håndlag. (Eneste minus er dårlig tilrettelagt for rullestolbrukere.)
  • Oslo er finest når du sykler uten henda på styret på vei til noe hyggelig i starten av mai.

La «No Trikk In My Back Yard»-kampanjen ligge

Trikken er etter min mening det beste kollektivalternativet over bakken i en by, og at det stadig oppgraderes, både linjer, holdeplasser, prismodeller for billetter, apper, tilrettelegging for at alle skal kunne bruke det, er en fantastisk ting for byen.

Da mener jeg man må tåle at trikken i noen måneder ruller rolig forbi utenfor. Faktisk tror jeg Josefines gate kan oppleves som mer trafikksikker i perioden, fordi det blir mindre fristende for alle Porsche-eierne i gaten å setter klampen i bånn i det de passerer Barberer Kaare Korperud ved Bislett.

Jeg skulle gjerne latt trikken kjøre i gata mi, Rosenborggata på toppen av Norabakken, men jeg tror trikken dessverre kommer til å slite opp bakken forbi Fagerborg kirke.

Vi bydelsnaboer kan heller møtes og ta trikken ned Pilestredet på nylagte skinner neste sommer og ta en dukkert og en utepils og skåle for at vi er heldige som bor midt i verdens beste by, og takke for at noen tok en for laget og overlevde støy og ubeleiligheter i byggeperioden.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

I Oslos beste veikryss ligger alt litt her og litt der

Les også

Uten et bedre kollektivtilbud er økning av bompengene ikke lett å selge inn

Les også

En modig stemme i æreskulturens skygge

Les også

Jeg overlevde en uke utenfor Ring 3