Lørdag besluttet representantskapet i Oslo Ap at de vil innføre ny modell for opptak til videregående skole.

Bakgrunnen er et forslag fra Sunniva Holmås Eidsvoll (SV), byråd for oppvekst og kunnskap, om en såkalt «blandingsmodell».

I motsetning til dagens modell med fritt skolevalg basert på karakterer, vil kun halvparten av elevene tas inn på bakgrunn av best karakterer. Den andre halvparten skal fordeles mellom elever med ulikt karakternivå.

– Urettferdig modell

Forslaget er omstridt og har blant annet møtt motbør fra de borgerlige partiene.

– Det er urovekkende at Ap ikke heller vil hjelpe de skolene som kommer dårlig ut, men straffe titusenvis av elever med en urettferdig modell som ikke hjelper noen, sier Mehmet Kaan Inan, bystyrepolitiker og skolepolitisk talsperson for Oslo Høyre, etter lørdagens møte.

– Blandingsmodellen skaper større press og skaper mer usikkerhet for elevene. Ap og SV evner ikke – og klarer ikke – å gjøre noe for de skolene som har utfordringer. Det er en fallitterklæring, fortsetter han.

Oslo Ap omtaler på sin side blandingsmodellen for «mulighetsmodellen» på sine nettsider, i en pressemelding publisert etter møtet i representantskapet.

– Vi kaller modellen for «mulighetsmodellen» fordi den både demper segregering og gir flere elever mulighet til å velge skole – ikke bare de med toppkarakterer, sier Kamzy Gunaratnam, nestleder i Oslo Ap.

MDG på vippen

Gunaratnam mener at dagens, karakterbaserte opptak til videregående skole bygger på markedstenking som skaper store forskjeller mellom skolene.

– Oslo Ap støtter derfor en ny karakterbasert modell med reell valgmulighet til flere, som i større grad speiler mangfoldet i befolkningen og gir et rikere fellesskap på den enkelte skole, sier hun.

Selv om blandingsmodellen nå har støtte fra SV og Ap, er de avhengige av MDG for å sikre flertall i bystyret. Så sent som i fjor vedtok partiet at de i «hovedsak» vil videreføre dagens modell, skrev Aftenposten fredag.

Samtidig er det uenighet internt i partiet, som skal ta endelig stilling til saken på et representantskapsmøte 19. mai.

– Noen er positive, andre kritiske, men det er ingen sterke reaksjoner i noen retning, mest nysgjerrighet rundt prosessen. Jeg tror ikke det blir en voldsomt vanskelig debatt. Jeg tror vi klarer å ta stilling til dette på en ryddig og ordentlig måte, sier Rauand Ismail, utdanningspolitisk talsperson i Oslo MDG, til Aftenposten.