Etter busskaoset med 25.000 innstillinger i januar har Oslo og Akershus bedt Ruter bestille en ekstern gransking av busstilbudet i vinter.

Målet til Oslo kommune og Akershus fylkeskommune er å avdekke årsaker og foreslå løsninger for å unngå lignende situasjoner i fremtiden, skriver Aftenposten.

– Problemene som har oppstått, er trolig sammensatte og kan knyttes både til nye anbud, nye busser og ny ladeinfrastruktur og en hard vinter. Jeg ønsker meg klare svar på hva problemene skyldes, slik at vi kan løse dem så effektivt som mulig, sier byråd for miljø- og samferdsel Marit Vea (V) til avisen.

Det er fire forskjellige underleverandører som kjører Ruters busser i Oslo og Akershus, og alle har ansvar for sine linjer. Særlig har underleverandøren Unibuss hatt problemer denne vinteren.

Ruter la 30. januar fram 27 punkter som kollektivselskapet skal jobbe med for å bedre situasjonen.

– Dette er allerede et resultat av en foreløpig evaluering, og vi kommer nå til å gå grundigere til verks og se på alt fra anbudsprosesser til opplæring og samarbeid med operatørene, sier direktør for samfunnskontakt Elisabeth Skarsbø Moen i Ruter.

(©NTB)