Avisa Oslo får bekreftet av samferdselsdepartementet at møtet holdes klokka 13 torsdag.

«Til stede fysisk på møtet stiller samferdselsdepartementet ved politisk ledelse og representanter fra Oslo kommune. Representanter fra Bergen kommune og Statens vegvesen vil delta digitalt», lyder svaret fra departementet da Avisa Oslo tar kontakt.

Nullutslippssonene Oslo og Bergen ønsker å innføre vil være deler av byen der det ikke er lov å kjøre diesel- og bensinbiler.

– En bedre by å bo i

Byrådet i Oslo anser disse sonene som viktige både for å få ned utslippsmengder og gjøre hovedstadsluften renere. Derfor har de vært utålmodige med Statens vegvesen, som har fått i oppgave å vurdere av muligheten for å innføre sonene.

– Nullutslippssone er et av de viktigste virkemiddelene for å kutte utslippene i byene, noe som vil bidra til å nå både de lokale og nasjonale klimamålene. I tillegg vil det gi innbyggerne en bedre by å bo i, fordi det blir færre fossilbiler som bidrar til støy og luftforurensning.

– Solberg-regjeringen sa for ett år siden at Oslo og Bergen skulle få lov til å lage slike forbudssoner. Siden da har vi fått en ny regjering som jeg oppfatter at er positive til å gjennomføre dette, så jeg er spent på hva de vil gjøre for å sørge for at vi skal komme i mål raskt, sier Stav.

Haster

I oktober mente veivesenet at det måtte kreve en lovendring og et vedtak i Stortinget for at det skulle være mulig å innføre sonene.

Og da Avisa Oslo tok kontakt i mars, viste Grethe Vikane, Statens vegvesens avdelingsdirektør for samfunnsutvikling og klima, forståelse for at Bergen og Oslo ivret etter å komme i gang, men presiserte også at det var noen områder der regelverket «henger litt etter, og ikke er helt tilpasset dagens utfordringer».

«Statens vegvesen har nå laget en god framdriftsplan og vi har tettdialog med Bergen og Oslo kommune samt holder samferdselsdepartementet oppdatert på framdrift på oppdraget», svarte Vikane.

Mandag kommer den tredje delrapporten fra FNs klimapanel, og Stav mener det haster å kutte utslipp.

– Det er veldig viktig at vi får på plass dette så raskt som mulig. Jo fortere vi får satt i gang, jo fortere vil utslippskuttene komme. Her har vi teknologien, nemlig elbilene på plass. Det handler bare om å få på plass virkemiddelet for å få omstillingen til å skje fortere. Det er også viktig med forutsigbarhet både for folk og næringsliv, sier Stav.

Også Bergens byråd for klima, miljø og byutvikling Thor Haakon Bakke (MDG) er tydelig i sitt ønske.

– Vi har dårlig tid på å kutte utslipp. Vi forventer at vi får de nødvendige avklaringene for å kunne fortsette arbeidet med å innføre nullutslippssoner i sentrum, sier Bakke til Avisa Oslo før dagens møte.