(Nettavisen): Fredag la regjeringen fram sin Nasjonal transportplan, der det var mange som hadde grunn til å være skuffet. En rekke større prosjekter ble tatt livet av, som ferjefri E39, E18 Vestkorridoren og Ringeriksbanen.

Men særlig fremstår planen som en nedtur for de største byene.

– Det regjeringen la fram viser jo at de systematisk nedprioriterer Oslo og andre storbyer som Bergen. Prioriteringene viser at de ikke bryr seg om samferdselsløsningene for 1,5 millioner mennesker i og rundt Oslo, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg til Nettavisen.

– Det er helt vanvittig, legger han til.

De siste pengene er borte

Regjeringen har funnet rom til å bruke fem milliarder kroner på den svært omstridte Stadt skipstunnel, men fjernet de siste konkrete løftene til Oslo: 500 millioner kroner i bidrag til å bygge om Majorstuen T-banestasjon er borte.

Dette er det viktigste knutepunktet for hovedstadens viktigste kollektivtilbud. T-banen frakter rundt 800.000 passasjerer på hverdager, og 10 prosent av disse går av og på på Majorstuen.

– Når de trekker ut 500 millioner kroner fra Majorstua stasjon, som skulle være det statlige bidraget for å få til den, så viser de at de ikke har forstått poenget med Fornebubanen, og overlater viktige deler av prosjektet utelukkende til lokale myndigheter.

I utgangspunktet har løftene vært at staten skal ta 70 prosent av regningen for store kollektivprosjekter i byene.

– Ombygging av Majorstuen stasjon er en forutsetning for å få effekt av Fornebubanen, og de pengene har de trukket ut.

– I tillegg er det ikke satt av noen midler til planlegging av Manglerudtunnelen, og ikke penger til nedgradering av Trondheimsveien.

– Hva har dere fått?

– Det er litt vanskelig å få øye på. Det er satt av midler til utbedring og vedlikehold av togsystemet på Østlandet, det er det eneste jeg finner. Det er jo positivt, men det kan ikke sies å være en Oslo-satsing, det er en satsing som gjelder hele landet.

Nullvekstmålet som står i veien?

I sin plan gjør regjeringen det klart at nullvekstmålet vil være avgjørende, og de forventer at det skal bli betydelig dyrere å kjøre bil i storbyene for å styre trafikken.

– Er mangelen på penger bare en naturlig konsekvens av nullvekstmålet?

– Hvis det var sånn, skulle man i hvert fall forvente at regjeringen satset tungt på kollektivtrafikk i Oslo-området for å nullvekstmålet. De burde beholdt satsingen på Majorstuen stasjon, og lagt inn mer bidrag til å støtte opp om T-banesatsingen i Oslo og Bærum. Det har de ikke gjort. De har gjort det stikk motsatte.

– Og verken Manglerudtunnelen eller nedgraderingen av Trondheimsveien er tiltak som vil føre til mer biltrafikk, begge er tiltak som skal forbedre nærmiljøene i Manglerud og Groruddalen.

Håper SV klarer å endre satsingen

Høyre-toppen håper nå at SV kan få til endringer i prioriteringer når saken nå skal gjennom Stortinget.

– Det er lang tradisjon for å samarbeide på tvers av partiene i Oslo når det gjelder å få til viktige satsinger, og jeg håper SV vil sette regjeringen på plass.

– Hva blir konsekvensene av at pengene til Majorstua stasjon uteblir?

– Vi er nødt til å bygge ut den, men vi risikerer at regjeringens nedprioritering av Oslo vil gå utover andre viktige kollektivprosjekter. Vi må nå gå grundig gjennom og se hva konsekvensene blir. Men jeg håper som sagt at SV setter regjeringen på plass, og at vi begynner å prioritere områder i landet hvor det bor mange mennesker.

Før helgen skrev politisk redaktør Eirik Mosveen i Avisa Oslo at de to regjeringspartiene til sammen hadde 18,4 prosent oppslutning i Oslo, men at «det er naturligvis fullt mulig å bli enda mindre, Jonas Gahr Støre».

Les også

Er Oslo rett og slett ferdig bygd nå?

Les også

En ny tunnel vil redde Hylla og spare beboere i Gamlebyen for et støyhelvete