«Sprengningsarbeidene og massetransporten fra byggingen av fjellhallene var opprinnelig planlagt ferdig i midten av 2024. Nå blir denne perioden kortet ned med inntil ett år ved at en fordeler massetransporten over hele døgnet».

Det heter det i kommunikasjon fra Vann- og avløpsetaten (VAV) ut til bydelene i forbindelse med prosjektet med ny vannforsyning i Oslo. Den aktuelle framskyndelsen gjelder Huseby-delen av prosjektet. Ifølge VAV fører designendringer og optimaliseringer til at det skal tas ut rundt en femtedel mindre masse. Samtidig som hoveddelen av massetransporten vil gå via Huseby, skal noe av massene tas ut ved Stubberud øst i Oslo.

– Disse massene blir tatt ut på Stubberud ved Alna og går rett på motorveien, sier miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) til Dagsavisen, som først omtalte endringen.

Pause og redusert transport i rushtida

Det blir pause i massetransporten hver morgen mellom klokka 07.30 og 08.00, samt redusert transport på ettermiddagene mellom 14 og 17.

«Dette er for å ta hensyn til barn og unge som går til og fra skolen, og annen trafikk i rushtiden. Hoveddelen av massetransporten vil gå fra Huseby, men transporten fordeles gjennom hele døgnet, slik at trafikkbelastningen per time totalt sett ikke øker», skriver VAV om massetransporten, som vil være på sitt mest intense fra våren 2022 til 2023.

Etter planen skal fraktinga av masse være gjennomført innen tidlig høst neste år. Prosjektets sprengningstider forandres ikke.

Dropper lekterkai og frakt gjennom Sollerudtunnelen

Ved Husebybakken skipark blir perioden med massetransport fra bygging av fjellhaller kortere.

«Massetransport ved Husebybakken skipark reduseres fordi mesteparten av massene vil gå over Husebyjordet og Stubberud. Selv om massetransport via Sollerudtunnelen utgår vil dette ikke føre til økt transport ved Husebybakken Skipark», skriver VAV, som også presiserer at pausen og reduksjonen i massetransporten for Huseby også gjelder utkjøring via skiparken.

VAV omtaler også endringer i prosjektet på Sollerudstranda, der Sollerudtunnelen ikke brukes til massetransport, samtidig som det ikke bygges noen lekterkai. Overfor Akersposten sier byråd Stav at det er mange grunner til dette grepet.

– For det første er det knyttet til utviklingen i selve prosjektet, og i tillegg har det sammenheng med et overordnet ønske om å ivareta friområder. Jeg er veldig glad for at det er funnet løsninger for å skjerme dette flotte og viktige friområdet.

«Arbeidet med omlasting av stein fra mellomlager vil etter hvert bli flyttet inn i fjellet», skriver VAV.

Måtte ta av buffer

Avisa Oslo har kontaktet byrådsavdeling for miljø og samferdsel for å få en utdypende kommentar. Saken oppdateres når denne foreligger. Bakgrunnen for prosjektet med ny vannforsyning er at Oslo kun har én vannforsyning per nå, og denne anses som sårbar.

Bystyret har vedtatt en såkalt styringsramme for prosjektet på 23,2 milliarder kroner. I tillegg er det satt av en buffer på rundt 4 milliarder, og i mars ble det kjent at kommunen må ta av bufferen for å ferdigstille prosjektet.

– Vi har meldt at med den uforutsette lønns- og prisveksten er det sannsynlig at styringsrammen ikke vil holde, sa direktør Anna Maria Aursund i vann- og avløpsetaten til NRK den gang.