Skråblikk Denne teksten gir uttrykk for skribentens personlige holdninger.
Våren 2019, mer enn 5000 år etter at hjulet ble oppfunnet, rammet en pre-pandemi hovedstaden, i form av at et tusentalls små-elektriske kjøredoninger teppebombet byen. Veltepetter hadde fått en rampete fetter, og ord som Voi, Ryde, Tier, Bird, Bolt og Lime kom på alles lepper. Med «stå på» som felles motto fristet pengegriske utleiere med karbonfri dramaturgi.
Aldersgrense hjelper lite hvis pappas mastercard betaler. Nå må vi foreldre skjerpe oss
Eldorado eller Kamikaze
Ja takk, sa de unge voksne, som ønsket å stå fremfor å gå og suste som kamikazekrigere gjennom gatene med rak rygg, hevet hode og flagrende hår.
Helt uaffisert av at sykler og fortenner ved morgengry lå strødd på asfalten som vitnesbyrd om nattens mange ublide møter mellom små sykkelhjul og fortauskanter og trikkeskinner, og uten frykt for at denne – «the last mile trip» - kunne bli deres siste tur.
Rett til himmels
Skadelegevakten innså tidlig at denne økte mikromobilitet medførte makromorbiditet, og foret pressen minutt for minutt med bloddryppende statistikk. En statistikk som man ikke måtte være rakettforsker for å se gikk rett til himmels. Og som viste at det på nattestid ikke bare var mistanke om promille.
Tre trofaste tjenere
Men vår høyrøstede tale ble for døve ører i nesten to år. Først da tre trofaste tjenere fra traume-teamet en tropevarm tirsdag i juli trosset en travel timeplan og holdt pressekonferanse på Skadelegevaktens møterom, gjorde skadetellinga omsider vei i vellinga, og byrådet gikk inn for nattestengning og redusert antall sykler i gatene.
– I tre år har de hatt mulighet til å gjøre noe med problemet, uten at de har tatt grep
Men først måtte forslagene ut på høring - må vite - slik man har for vane i de kommunale kretser.
Og tidligst 1. september vil de nye forskriftene tre i kraft slik at Skadelegevakten forhåpentligvis kan gå tilbake til grunnbemanning, og igjen ønske hverandre en god natt - også i helgene. «Ja takk, sa de unge voksne».
Ferske tall: 421 elsparkesykkel-skader i juni
Avocadoen er unntaket
Vår statistikk viser at en nattestengning i juni i stedet for i september kunne redusert antall skader med 500 tilfeller. Det er bokstavelig talt smertefullt at dette ikke var mulig, for sjelden har verden sett et så enkelt skadeforebyggende tiltak med så stor effekt, kanskje med unntak av et totalforbud mot avocado.
For det er en beklagelig kjensgjerning at denne frukten medfører årelating i litervis hver gang kjøkkenknivene slipes for å lage guacemole til fredagstacoen.
Innlegget ble først publisert på nettsidene til ortopedisk avdeling/Oslo Universitetssykehus.
Utrolig nok har vi ikke hatt dødsfall etter elsparkesykkelulykker ennå
Tier, Voi og Ryde stevner Oslo kommune