Gå til sidens hovedinnhold

Parkeringsselskapet: «Du må jo stå for og akseptere egne feil»

Mange føler seg maktesløse når vi får en urettferdig parkeringsbot. Dersom vi tenker tanken om å ta fighten kommer trusselen med inkasso.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

(Avisa Oslo)

I sommer skulle jeg i et møte i Karenslyst Allé 8 på Skøyen. De vanlige plassene hos Easy Park var stengt, men det var ledig hos noe som het Park Nordic rett ved siden av. Selvfølgelig hadde jeg ikke deres app, men heldigvis hadde jeg god tid for å laste den ned. Det tar tid å registrere personalia, bilskilt, betalingskort og vente på sms-bekreftelser. Tiden flyr når man har det moro.

Siste steget var å registrere sone, og jeg søkte på “Karenslyst», men der var det ikke noe treff. Derfor søkte jeg videre på “Skøyen" og fikk et treff med "Skøyen Atrium». Jeg valgte den sonen og løp i møtet.

Da jeg kom tilbake hadde jeg fått bot! Appen til Park Nordic er faktisk så dum at den ikke viser Karenslyst Allé, som er Skøyens hovedgate, når man søker på Skøyen. Jeg finner faktisk ikke Karenslyst Allé i det hele tatt i appen.

Siden jeg trodde det var en misforståelse – jeg hadde jo betalt avgiften til riktig selskap – henvendte jeg meg til dem med en hyggelig mail. Tilbakemeldingen var den rareste jeg har fått som betalende kunde noensinne! Budskapet var «du må jo stå for og akseptere egne feil.»

Med risiko for å oppfattes som en sutregubbe følte jeg at det var min plikt å dele erfaringen på LinkedIn.

Jeg beklager dypt Park Nordic AS, at jeg ikke tok ansvar med en gang for min forferdelige handling! At jeg syns at det er merkelig at jeg som en betalende kunde må betale en bot på 600 kr fordi at jeg klarte å skrive inn feil takstsone i deres svært lite brukervennlige app, er jo helt på trynet! Parkerer man på Karenslyst Allé så er det jo bare nisser som tror at det har noe med Skøyen å gjøre. Uff - bønder i byen!

Innlegget tok av fullstendig med over 70.000 visninger. Det viser vel at det er mange føler seg maktesløse når vi får en urettferdig parkeringsbot. Dersom vi tenker tanken om å ta fighten så kommer trusselen med inkasso. Hvem orker å ta den fighten?

Jeg kan ikke begripe hvordan bransjen kan få lov til å dele ut bøter når kunden betaler riktig beløp til riktig selskap, og har parkert riktig. De må jo ha lurt noen trill rundt for å få til dette juridisk.

Nå er boten betalt og saken er sendt videre til Parkeringsklagenemnda. Jeg gir meg ikke før det kommer en ordentlig beklagelse og en god økonomisk kompensasjon for betalt bot og tid, som jeg vil sende videre til veldedighet.

Lykke til videre, Park Nordic, som et markedsorientert selskap som lytter til sine kunder. Husk at det kan bli skummelt hvis du en dag setter inn penger på feil konto, eller scanner feil produkt når du skal betale på Coop.

De svarer kanskje at det var leit, men du må jo stå for egne feil…

Kommentarer til denne saken