Da koronapandemien slo inn ba Oslo politidistrikt om å få regulert området rundt politihuset på Grønland til parkering for sine ansatte, slik at de kunne bruke egne biler til jobb og unngå kollektivtransport.

Ett år senere savner beboerne på Tøyen fortsatt nærmere hundre parkeringsplasser.

– Det er allerede en veldig pressa parkeringssituasjon på Tøyen, og da er det utrolig provoserende å se denne typen særbehandling, sier Lars Helgerud (30). Han er blant dem som har sett seg lei av situasjonen.

Reservert for politiet

I den tidlige fasen av koronapandemien tok Oslo politidistrikt kontakt med Beredskapsetaten med et ønske om å få området rundt politihuset på Grønland regulert for parkering til sine ansatte.

Bakgrunnen var at Oslo kommune oppfordret befolkningen til å unngå kollektivtrafikk, og at de ansatte i Oslo-politiet skulle kunne kjøre egne biler til jobben.

Politihuset hadde begrenset med parkeringsplasser, og politiet vurderte det som viktig at deres personell kunne komme til jobb uten å benytte kollektivtrafikk. Bymiljøetaten etterkom ønsket, og ga politiet hjemmel til å innføre den ønskede skiltingen. Dette gjelder fire gater: Borggata, Grønlandsleiret, Hollendergata og Enerhaugskleiva.

I flere måneder har rundt 100 parkeringsplasser og seks ladestasjoner for elbiler dermed vært reservert for politiet.

– Utrolig provoserende

Lars Helgerud (30) er blant dem som reagerer på politiets beslaglegging av parkeringsplasser. Helgerud bor selv på Tøyen, og har elbil.

– Jeg må lade bilen min på kommunal ladeplass, men nå må jeg ofte stå i kø for å lade. Når Oslo kommune ønsker at flere skal ha elbil, blir det for dumt, sier Helgerud.

Han er kritisk til at politiet særbehandles.

– Jeg forstår at byrådet etterkommer en sånn forespørsel fra politiet, men i så fall burde det gjelde alle kritiske yrkesgrupper. Alle andre må reise med bane og buss, sier han, og legger til:

– Man ser ikke at sykepleierne får personbilparkering utenfor Ullevål. Og det vil jeg ha sagt: Det er mange yrkesgrupper som er mer kritiske i en pandemi enn politiet.

Helgerud går forbi de berørte gatene daglig, og forteller at det er vanskelig å ikke la seg irritere:

– Politiet beslaglegger parkeringsplassene, slik at vi ikke kan bruke dem, men ofte er det glissent der. Da jeg tok kontakt med Bymiljøetaten, sa de at vi beboere kunne benytte plassene om natten, men det har vi ikke fått noe informasjon om. Det er et veldig merkelig og forvirrende system, sier Helgerud, og legger til:

– Jeg har irritert meg mye over dette, og jeg er nok ikke den eneste.

Bekrefter klager

Unni T. Grøndal, pressesjef i Oslo politidistrikt, bekrefter til Avisa Oslo at politiet tidlig i pandemien søkte kommunen om å skilte noen gater for «parkering etter politiets tillatelse», og at dette ble innvilget.

– De enkelte enhetene har meldt inn kritisk behov og fått et visst antall parkeringsbevis utdelt. De aller fleste ansatte får ikke tilbud om parkering, skriver hun i en e-post.

Grøndal bekrefter at de har fått noen klager fra beboere i området i fjor:

– Det ble løst ved at vi frasa oss parkeringen mellom Gunhilds gate og Jens Bjelkes gate på begge sider. Vi har fått en god del spørsmål fra beboere i området om hvor lenge plassene vil være skiltet for politiet, men kun to formelle klager fra Hollendergata. Den ene klagen ble løst ved at det ble utstedt beboerparkering på kveld og natt, skriver hun til Avisa Oslo.

I et svar til bystyret vedrørende saken skriver byråd Lan Marie Berg at «Oslo kommune har forstått det slik at disse tillatelsene skal tildeles personell i operativ tjeneste, slik at disse skal kunne bruke sine privatbiler til arbeid for å unngå smitterisiko.»

På henvendelse fra Avisa Oslo kan Bymiljøetaten opplyse om at det gjelder cirka 59 beboerparkeringsplasser, 8 ladeplasser og 78 avgiftsplasser totalt i gatene rundt politihuset. Videre henviser de til Beredskapsetaten.

Etaten har ikke besvart Avisa Oslos henvendelser.