Svinnet utgjør en utsalgsverdi i butikk på over 600.000 kroner.

I mars tydde de derfor til svinnaksjon og delte ut 150 goodiebags på Byporten til studenter for å redde svinn. På fredag skal de dele ut ansiktsmasker og badeprodukter i Bogstadveien.

– Det er mange som har hatt et tøft år, men fordi flere av våre ansatte er studenter, vet vi ekstra godt hvor kjipt dette året har vært for dem – både psykisk og økonomisk. Denne gangen valgte vi å gi til studenter, men vi har tidligere reddet svinn ved å gi til forskjellige organisasjoner og aktiviteter som har representert mange forskjellige grupper, sier Malin Thilesen Goldberg, PR-ansvarlig hos Lush Norge.

Dekkes ikke av kompensasjonsordningen

Vilkårene i kompensasjonsordningen som dekker tapt varelager, er at det er ferskvare i form av næringsmidler som blomster, mat og øl. De ferske skjønnhetsproduktene som fyller butikkhyllene i Lush inngår ikke i avtalen.

– Det er bra at virksomheter får kompensasjon for tapt varelager som følge av smittevernrestriksjoner, men det er synd at det bare dekker næringsmidler og blomster. Vi får ingen erstatning for de 5000 produktene vi har måttet svinne hittil i år, sier Goldberg.

Hun forteller at flere av ingrediensene i produktene de selger er næringsmidler og blomster, men at det ikke inngår i kompensasjonsordningen fordi det selges som hudpleie.

– Tap av varelager er likevel bare en liten del av de totale kostnadene. Som mange andre butikker sliter vi med lavt salg, høye personalkostnader og utleiere som krever full husleie. Det er en krevende situasjon vi er i.

Populært å dele ut

Goldberg forteller at svinnaksjonen på Byporten falt i smak.

– Vi traff på så mange flotte studenter og det var fint å få være med på å lyse opp hverdagen deres. Det finnes ikke noe hyggeligere enn å glede andre.

Hun ser ikke bort ifra at det kan bli behov for lignende svinnaksjoner i fremtiden.

– Vi har lenge jobbet med å redde det svinnet vi har hatt på flere forskjellige måter, men vi håper tross alt at det ikke blir like nødvendig fremover.