Man mister heller ikke automatisk førerretten.

Grunnlaget for avgjørelsen er en anke fra en mann i 20-årene som ble stanset av politiet da han en sommerkveld i 2022 kjørte elsparkesykkel i Oslo sentrum med en promille på 0,8. Promillekjøring med elsparkesykkel er underlagt det samme regelverket i vegtrafikkloven som kjøring med tyngre kjøretøyer som bil.

– Høyesterett kom imidlertid til at forskjellen i skadepotensial tilsa en vesentlig mildere reaksjon når det dreier seg om bruk av elsparkesykkel enn når det gjelder bilkjøring, skriver Høyesterett i en pressemelding.

Straffen ble satt til 15 000 kroner i bot, og mannen mistet ikke føreretten for motorvogn.

Avgjørelsen gir veiledning om straffenivået ved promillekjøring med elsparkesykkel.

– Høyesterett tar utgangspunkt i det generelle kravet om forholdsmessighet mellom handling og straff som gjelder i strafferetten generelt. Ut fra dette kommer Høyesterett til at skadepotensialet ved kjøring med elsparkesykkel er mer sammenlignbart med kjøring med moped enn med bil, og at bot alene er rett straff for promillekjøring med elsparkesykkel, sier advokat Anders Brosveet i Elden Advokatfirma, som prosederte saken i Høyesterett.