– Var dette pausenummeret verdt det?

Spørsmålet kom fra Venstres bystyrepolitiker Marit Vea til byrådsleder Raymond Johansen under onsdagens bystyremøte.

Spørsmålet gjaldt de seks kravene Oslo Ap stilte for å stemme ja til Fornebubanen mellom Majorstua stasjon og Fornebu.

Kravene rettet seg mot Viken, og gikk på at Viken måtte ta en større andel av prosjektet, samt gi av sine grunneierbidrag og ta større del av prosjektets risiko.

Der Johansen har uttalt at Oslo Ap fikk gjennomslag på alle punkter, var Vea sterkt uenig. Hun mente at de bare hadde fått til et og et halvt punkt av dem: Høyere grunneierbidrag og at Viken tar en andel av Majorstua stasjon.

– Kan ses på som en useriøs byggherre

– Jeg er sterkt kritisk til at Oslo Ap førte et allerede vedtatt prosjekt ut i den totale usikkerhet etter at byggingen for lengst var i gang, sa Vea, som også mente at Oslo Aps krav kan skape nye kostnadsøkninger.

Ikke bare i forbindelse med Fornebubanen, men for andre framtidige prosjekter.

– I verste fall kan det føre til at Oslo kommune kan ses på som en useriøs byggherre, noe som kan gå utover fremtidige tilbud. Alt dette kan være med på å fordyre både dette prosjektet, men også fremtidige prosjekter i kommunens regi, sa Vea.

Byrådsleder Johansen svarte på karakteristisk vis.

– Jeg er dypt og inderlig uenig i premissene for spørsmålet ditt, sa Johansen, før han fortsatte:

– I all ærbødighet syns jeg at en representant for et osloparti skal være glad for at vi har fått inn nye grunneierbidrag og i tillegg fått inn nye beregninger.

– Hadde ikke forventet blomster

Johansen beskrev for øvrig prosessen opp mot Viken som «en demokratisk prosess som har ledet fram til at vi neste uke her i bystyret legger fram en sak.

– Det skulle bare mangle at et byråd ikke gjør jobben med å kvalitetssikre, sa Johansen.

Deretter kom han med et syrlig stikk i retning Venstre-politikeren.

– Jeg hadde ikke forventet blomster, men kanskje en takk for at vi har tilført milliarder til prosjektet. Det hadde vært hyggelig.

Milliardene Raymond Johansen refererer til kom er to milliarder ekstra i grunneierbidrag. Disse kom etter at Raymond Johansen og Oslo Ap stilte krav for å godta Fornebubanen.

Nå ligger det an til flertall for banen etter at samtlige byrådspartier gikk ut med sin støtte til banen. Fra før av støttet Høyre, Venstre og KrF prosjektet.

Kritikk fra Høyre

Johansen måtte imidlertid tåle kritikk også fra det største opposisjonspartiet.

– Byrådslederen sa at prosessen har vært demokratisk og legitim. Det har han selvfølgelig helt rett i. Men det er ikke det samme som at prosessen er god og klok, sa Høyres Eirik Lae Solberg.

Enigheten om finansiering av Fornebubanen kom opprinnelig på plass etter samtaler mellom representanter fra Oslo og Viken.

Lae Solberg sa at der man tidligere kunne regne med at byrådspartiene sto bak slike enighet, er ikke dette tilfelle etter den siste tidens hendelser.

– Etter at byråd Sirin Stav (MDG) signerte, ble det vanskelig å vite hva byrådet mente. Jeg lurer på om byrådet diskuterte dette før avtalen ble underskrevet, og hva dere da kom fram til, spurte Lae Solberg.

– Var nødt til å gå gjennom det

Også her angrep Johansen premisset for spørsmålet.

Han viste til at både byråd Stav og Oslo Aps gruppeleder Andreas Halse hadde tatt forbehold om at en enighet mellom Oslopakke 3-forhandlerne ikke nødvendigvis ville bety støtte i bystyret.

– Kostnadsbildet har også påvirkning for Oslopakken, og vi var nødt til å gå gjennom det. Jeg antar at representanten Lae Solberg ville vi bare skulle gitt et byrådstempel på Fornebubanen og sendt den videre. Men jeg ber om forståelse for at banen er en komplisert sak, også i mitt parti, sa byrådsleder Raymond Johansen.

– Derfor var det lurt å nødvendig å ta den foten i bakken og jobbe steinhardt i fjorten dager, avsluttet han.