NB: Byrådsavdeling for miljø og samferdsel har etter publiseringen av denne artikkelen tatt kontakt med Avisa Oslo. Bakgrunnen er at byrådet aldri har planlagt å legge de første fossilfrie sonene til Tøyen og Grønland. I kommunikasjon med Avisa Oslo ble imidlertid dette bekreftet grunnet en misforståelse fra byrådets side av hva Avisa Oslo spurte om, før feilinformasjonen ble godkjent i sitatsjekk. Det er riktige er imidlertid at byrådet kun planlegger å legge de første fossilfrie sonene til bilfritt byliv-området, slik det ble definert 2015-2017 (Oslo sentrums kjerne), får Avisa Oslo opplyst. Her er dette bilfritt byliv-området vist på kart:

– Vil de at alle skal flytte ut av byen? spør Joe Bengi oppgitt.

Bengi bor på Grorud og jobber i Renovasjonsetaten. Vi møter ham på Tøyen, i det han laster en seng inn i en varebil. Bengi kan fortelle at han bruker fossildrevet bil både i jobben, og privat. Han er sterkt imot beslutningen om å innføre nullutslippssoner i Oslo. Han er en av flere Avisa Oslo møter på Tøyen, som er bekymret for hvordan arbeidsdagene vil bli med disse tiltakene.

– Jeg kjører mye, forteller han og legger til at han er avhengig av bilen.

Å ta kollektivt til og fra jobb, eller i arbeidstiden er ikke et alternativ for han, dessuten er han glad i bilen sin:

– Jeg elsker bilen min! ler han.

– Sløvt av myndighetene

Tove Vågenes bor på Tøyen og driver Maggis brukthandel rett nedenfor Tøyen torg. Den spreke 80-åringen forteller at hun er avhengig av bilen, en liten dieseldrevet varebil hun har hatt i mange år, for å frakte varer.

– Det er jo den veien det går, sier hun, og legger til:

– Og jeg må jo bare godta det.

– For meg er det jo ikke et stort problem, i min alder så er det jo begrenset hvor mange år til jeg kan kjøre, spøker Vågenes.

Samtidig tror hun forbudet vil by på utfordringer for andre: Sønnen hennes jobber i et vaktmesterfirma i Oslo, og hun lurer på hvordan det skal gå for dem.

– Hadde jeg vært litt yngre så hadde det stilt seg annerledes. Jeg tror nok noen ender opp med å måtte flytte herfra, sier hun.

Vågenes ser på mange måter nødvendigheten av å begrense forurensning og støy på Tøyen, samtidig retter hun en liten pekefinger til myndighetene:

– Dette er jo noe man har snakket om i flere år. Da synes jeg det er sløvt av myndighetene at man har fortsatt å selge fossildrevne biler til Oslofolket.

Finnes ikke gode alternativ

Også Stian Lorentzen, er kritisk til at disse tiltakene innføres før det finnes gode alternativer til fossilbilene. Lorentzen jobber i byens viktigste firma for skadedyrbekjemping, en jobb som krever en kraftig bil:

– Det finnes ikke et elektrisk alternativ som duger til å trekke de tonnene med utstyr som vi trenger i denne jobben, forteller han

– Og det er ikke akkurat noe man kan ta med seg på T-banen heller.

Lorentzen bor på Kløfta, og ser med bekymring på de generelle tiltakene som innskrenker mulighetene for å gjennomføre jobber som hans i Oslo sentrum:

– Byrådet sparker beina under seg selv, sier han, og legger til:

– Alternativene burde vært på plass før de satte inn disse tiltakene.

- Ikke alle kan ta seg råd til en Tesla

Et lite stykke nedenfor parkerer en liten hybridbil. Andreas Kveim Sti og kjæresten Maryna Sojka kjøpte bilen for tre uker siden. I en periode med hjemmekontor, oppfordringer om å unngå kollektivt og pendling til Sørlandet, føltes bilkjøpet riktig. Nå vet de ikke hvor lenge de får glede av den:

– På mange måter er jo denne beslutningen forventet, sier de og legger til:

– Men det er selvfølgelig utrolig kjipt for oss som akkurat har kjøpt bilen, og kanskje særlig nå, i en pandemi, hvor vi bruker den mye.

For dem var ikke helelektrisk bil noe alternativ, de trengte en som kunne kjøre langt, og som hadde bagasjeplass:

– Vi bor på Tøyen, men pendler til Sørlandet jevnlig., forteller Kveim.

Avstanden krever en sterkere bil enn de helelektriske:

– Ikke alle kan ta seg råd til en Tesla, sier Kveim