(Nettavisen)

Fra nå av kan du ikke lenger registrere dine innkjøp direkte på et kredittkort, hvis du bruker Rema 1000-appen «Æ». Hvis du ønsker kvittering på kjøpet ditt, må mobil-appen skannes i kassen, med mindre du registrerer kontoen i Vipps.

- Kunder som ikke ønsker å bruke Vipps, eller ønsker å bruke kredittkort som ikke er knyttet til et kontonummer, kan skanne Æ-koden i kassen, sier Calle Hägg, kommunikasjonssjef i Rema 1000, i en epost til Nettavisen.

Til dette skal butikkjeden få på plass skannere som er vendt mot kunden. Men enn så lenge må du i mange butikker gi fra deg mobilen til en ansatt i kassa for å få registrert rabatten i appen.

Les også: Her er Coop-toppenes monster-lønninger

- De går inn for å svekke smittevernet

- Det er særdeles oppsiktsvekkende at vi midt under en pandemi skal måtte overlate mobiltelefonen som sjelden eller aldri blir desinfisert til kassemedarbeideren, skriver Æ-bruker Tore Helland i en epost til Nettavisen.

Han mener tidspunktet for å innføre denne ordningen er pussig:

- Der hvor konkurrenter stadig utvikler sine apper for å styrke smittevernet, f.eks. Coop som nå har all betaling i app både med Vipps og kredittkort, så jobber Rema 1000 med å svekke smittevernet.

Æ-appen har totalt over 1,6 millioner brukere, opplyser Rema 1000. Rune Nikolaisen, rabatteksperten som står bak nettsiden gjerrigknark.com, er ikke imponert over timingen - særlig for kunder som ikke ønsker å betale med Vipps:

- Det er helt hårreisende i disse smitteverntider å skulle gi fra seg mobilen, som jo alltid er full av diverse. De kan ikke ha tenkt så nøye gjennom dette. Jeg tror ikke så mange vil gi fra seg mobilen til noen i kassen nå, sier Nikolaisen.

Les også: – Nedstengingen er en gavepakke til dagligvarebransjen

- Enklere løsning

Bakgrunnen for endringen er et nytt samarbeid med Vipps. Ifølge Rema 1000 skal dette sikre kundenes kvitteringer og handlehistorikk, som har vært utilgjengelig i Æ-appen i en periode, på en personvernmessig forsvarlig måte.

Rema 1000 har ikke svart direkte på Nettavisens spørsmål om hvordan smittevernet skal ivaretas med den nye ordningen. Butikkjeden opplyser at såkalt kundevendte skannere etter planen skal installeres i alle butikker:

- Det er 550 på plass i løpet av denne uken, så kommer resten rett over påske, sier kommunikasjonsrådgiver Torkel Fjørtoft.

Les også: Slik vet Rema 1000, Kiwi og Coop når det er korona-fullt i butikken

- Sikrer kjøpshistorikk

- Vi har endelig funnet en god løsning sammen med Vipps som verifiserer eierskap til kontonummer i Æ. Så nå kan våre kunder igjen nyte godt av kvitteringer og handlehistorikk direkte i appen, uten å være bekymret for personvern, sier kommunikasjonssjef Calle Hägg.

Æ-appen er tidligere blitt kritisert for manglende personvern. Ifjor skrev blant annet NRK at funksjonen der du kunne se få opp kvitteringer i Æ-appen kunne misbrukes til overvåking. Etter avsløringen fjernet dagligvarekjeden midlertidig denne muligheten i appen frem til de fant en bedre løsning.

Rema 1000 hevder at den nye ordningen vil sikre at kundene får ivaretatt kvitteringer på en trygg måte. Bakgrunnen for endringen er at kundene i fjor opplevde at kvitteringer ble borte fra Æ-appen.

Du kan altså fortsatt få Æ-rabatten med kredittkort, men med visse forutsetninger:

Betaler du med kredittkort, kan du la være å verifisere kontoen, men da får du heller ikke kvitteringen. Hvis du ønsker å verifisere kontoen og få kvittering på kjøpet, må du registrere kontoen og verifisere den gjennom Vipps.

Hvis du ikke vil bruke Vipps, må du dermed enten akseptere at du ikke får kvitteringene, eller skanne appen i kassa. For vanlige debit-kort, blir rabatten registrert i kassa som før, presiserer kommunikasjonsrådgiver Torkel Fjørtoft.