I løpet av natt til lørdag, har noen tilsynelatende revet ned planker som beskytter trærne langs Gyldenløves gate på Frogner, og lagt dem ut i ridestien midt i gata.

Her formet de budskapet «Lan må gå», med tydelig adresse til miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG).

Avisa Oslo har fått tilsendt bilder fra Gyldenløves gate fra en tipser. Hun forteller at hun ble oppmerksom på plankene da hun var ute og jogget lørdag morgen.

– Det er kanskje litt voldsomt å kalle det hærverk, men det har også vært en del aksjoner i gata tidligere, sier tipseren og nevner at skilter har blitt dekket til med laken og elsparkesykler lagt ut som hindre i sykkelfeltet.

Polariserende debatt

Da byrådet besluttet å fjerne gateparkeringen i Gyldenløves gate for å gjøre plass til sykkelfelt, satte det sinnene i kok hos en del Frogner-beboere. Tilbake i mars måtte anleggsarbeiderne ha politivakt i frykt for kraftige aksjoner og sjikane. Motstanderne mot sykkelfeltet omtalte på sin side politioppbudet som en maktdemonstrasjon.

Avisa Oslo-tipseren ønsker å være anonym, rett og slett fordi hun ikke er enig med flere av naboene.

– Jeg er blant dem i nabolaget som er for sykkelvei, sier hun.

– Hva synes du om denne formen for aksjonisme?

– Det er selvfølgelig greit å være uenig og si ifra, så lenge man ikke ødelegger noe. Hele debatten polariserer veldig mellom bilister og syklister. Å blokkere sykkelveien, slik det er gjort noen ganger, er å ta det et hakk for langt, sier kvinnen.

Da Avisa Oslo var i kontakt med Lan Marie Berg lørdag ettermiddag, var hun ikke kjent med plankeaksjonen. Hun ønsket derfor ikke å kommentere saken. Det har heller ikke lyktes for Avisa Oslo å få en uttalelse fra Bymiljøetaten i kommunen.

Forstår frustrasjonen

Helene Ree Ruden er leder i Fremtidens Frogner velforening, som har markert seg som motstandere av sykkelveien i Gyldenløves gate.

– Vi støtter selvsagt ikke at noen ødelegger noe som helst. Når det er sagt så forstår jeg at folk er frustrerte, sier Ruden.

Hun beskriver Gyldenløves gate som «helt død» etter at sykkelveien ble bygget.

– Det er ingenting her – ingen syklister. Det er ikke en naturlig sykkelåre, som vi har sagt hele tiden. Hadde byrådet gjort en konsekvensutredning, hadde ikke sykkelstien gått gjennom her. Jeg er ikke imot å legge til rette for sykkel, men det blir for dumt å svi av så mye penger på symbolpolitikk, mener Ruden.