Det er for komplisert å planlegge og kjøpe kollektivreiser gjennom den nasjonale reiseappen Entur, konkluderer Riksrevisjonen.

– Ti år etter at Stortinget ba om det, har ikke Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet klart å gi oss sømløse kollektivreiser. Det er ikke tilfredsstillende, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen i en pressemelding onsdag.

Riksrevisjonen skriver i pressemeldingen at de har undersøkt satsingen på sømløse kollektivreiser mellom 2016 og 2023, og hvordan selskapet Entur bidrar til dette gjennom sin nasjonale reiseapp.

I reiseappen til Entur skal man kunne planlegge kollektivreisen og kjøpe billett for hele landet på ett og samme sted. Men appen er lite brukt, få kjenner til den, og appen mangler både billetter og informasjon om priser, påpeker Riksrevisjonen.

– Intensjonen med en felles nasjonal reiseapp er god, men rammebetingelsene er ikke der. Entur mangler myndighet og virkemidler og er prisgitt andres godvilje og samarbeidsvilje. Det er hovedgrunnen til at vi ikke har sømløse kollektivreiser i hele landet, sier Schjøtt-Pedersen.

Kun tre prosent av de som kjøper togbillett, bruker Entur-appen, viser en undersøkelse gjennomført av Jernbanedirektoratet. Også for bussbilletter i fylkene er tallene svært lave.

Men det er også positive ting å ta med seg fra undersøkelsen, ifølge riksrevisoren.

– Entur gir et viktig bidrag, særlig når det gjelder reiseinformasjon. Her ligger Norge langt framme sammenlignet med andre land.