– Vi krever høring for å få en tydelig gjennomgang og avklaring av ansvarsforholdene knyttet til den kaotiske bussdriften i vinter, som har medført en stor påkjenning for byens kollektivreisende.
Det heter det i en pressemelding sendt ut av Rødt Oslo.
I vinter har det vært store mengder innstillinger og forsinkelser i Oslos kollektivtilbud – ikke minst i Groruddalen. Været har bidratt til situasjonen. Samtidig har byrådet erkjent at flere busser ikke har vært godt nok tilpasset norsk vinter.
– Etter vikarierende forklaringer fra Ruter om årsakene til kaoset, er det vanskelig for oss å ha tillit til deres forklaringer. Nå er det på høy tid at Ruter stilles til veggs om konsekvensene av bussanbudet i Oslo, sier samferdselspolitisk ansvarlig Mari Rise Knutsen i Rødt Oslo.
Frp-krav
Frp var først ute med å kreve høring.
Hvis tre av politikerne i samferdsels- og miljøutvalget stiller seg bak kravet, blir det høring. Frp og Rødt har to til sammen. I pressemeldingen fra Rødt heter det:
– For oss er det viktigst å høre fra fagfolka; de tillitsvalgte, både tidligere og nåværende direktør for Unibuss og konsernsjef i Sporveien. Vi er sterkt bekymret for kollektivtransportens fremtid, sett i lys av anbudsregimet og Ruters bøteterror ovenfor Unibuss. Denne modellen er ikke bærekraftig for en ny vinter.
Har ikke tatt stilling til kravet
I en tidligere versjon av denne saken ble det slått fast at uavhengig representant Lars Petter Solås støtter kravet.
Dette stemmer imidlertid ikke per nå, opplyser Solås.
– Jeg har ikke hatt mulighet til å ta stilling til høringskravet, men er enig i at vinterens problemer med kollektivtilbudet i Oslo er svært alvorlig og må følges opp, sier bystyrepolitikeren til Avisa Oslo.
Ruter: Dette har vært effekten av krisetiltakene
Gikk av etter busskaoset. Beholder millionlønn – og får ekstra million på toppen
Redusert busstilbud på ubestemt tid
Sjåførene har stilt opp på en lojal måte og gjort sitt aller beste
Kanskje det hadde vært ansvarlig å vente på ny batteriteknologi?