– Det er de som bor der og får dette i nærmiljøet sitt. De kjenner nærmiljøet og vet hva det er behov for der. Og det er ikke et signalbygg, sier Rødts bystyrepolitiker Sofia Rana til Avisa Oslo.

I forrige uke omtalte Avisa Oslo at byrådet støtter et Obos-prosjekt i Martin Strandlis vei 10 på Ammerud.

Det foreslåtte bygget innebærer 140 nye boliger i et rundt bygg med fire til fem etasjer og et stort, åpent gårdsrom i midten. På taket skal det være solceller. Initiativtakerne har gitt prosjektet tilnavnet «O-en» og det kan bli opptil 16 meter høyt dersom det godkjennes.

– Det er mye snakk om at man bygger kjedelig og ensformig i Oslo, men her kan man absolutt ikke si det. Dette bygget blir et sinnssykt kult signalbygg, og jeg håper det vil få flere unge til å få øynene opp for å kunne bosette seg i Groruddalen, mener Mansoor Hussain i Oslo Arbeiderparti

Frykter overkjøring av lokalmiljøet

Arbeiderpartiet og byrådet kan imidlertid ikke vente seg noen støtte fra Rødt, varsler Rana.

Hun viser til motstand fra lokalpolitikerne i Grorud bydelsutvalg, samt at en rekke andre lokale instanser har stilt seg negative til Obos-prosjektet. Dette inkluderer blant annet Groruddalen Miljøforum, Grorud Menighetsråd, Apalløkka vel og Kirkelig fellesråd. Flere av partene omtaler bygget som for massivt og ruvende.

Samtidig har Plan- og bygningsetaten (PBE) heller ikke anbefalt bygget, til tross for tilpasninger gjort underveis i prosessen.

– Dette kan føye seg inn i rekken av flere tilfeller der lokalmiljøer blir overkjørt, sier Rana, og fortsetter:

– Hva trenger man egentlig på Ammerud? Det trengs gode, trygge og varierte boliger, ikke et signalbygg som ikke passer inn. «Gladiatorarenaen» (en henvisning til byggets indre gårdsrom. red.anm.) blir innestengt. Det vil ha en avvisende effekt og ikke være tilgjengelig for alle, slik området trenger.

Boligmangel

Under et møte tirsdag forrige uke vedtok byrådet sin støtte til Obos-prosjektet, som innebærer en transformering av en industritomt.

Rødts motstand mot bygget kan føre til at prosjektet ikke blir vedtatt i Oslos bystyre. Dette ettersom byrådet er i mindretall og et avhengig av støtte fra et annet parti for å få gjennom vedtak.

Usikkerheten rundt prosjektets framtid kommer på et tidspunkt der boligmangelen i Oslo har fått mye oppmerksomhet.

– Mange har store problemer med å komme seg inn på markedet. Da er det viktig at vi viser fram mulighetene som finnes i ytre by, argumenterte Aps Mansoor Hussain forrige uke.

– Når skjer det?

– Er boligmangelen en grunn til å si ja til flere prosjekter som dette?

– Det må bygges, men det må bygges bra og med gode uteområder. Et annet motargument er at T-banelinje 5 allerede er stappfull, svarer Rødt-politikeren Rana.

Oslo kommune og Viken fylkeskommune planlegger å oppgradere Majorstua stasjon, som en del av byggingen av Fornebubanen. Denne oppgraderingen skal etter planen doble kapasiteten på T-banelinja Sofia Rana viser til.

– Men når skjer det? Skjer det før eller kjempelang tid etter at folk flytter inn, spør Rødt-politikeren i intervjuet med Avisa Oslo.

LES OGSÅ: