Det var 30. januar at Ruter presenterte sine 27 tiltak for å forbedre punktligheten for bussene overfor samferdselsbyråd Marit Vea (V) med

– Situasjonen med altfor mange innstillinger og forsinkelser har vi tatt på stort alvor, for de som reiser med kollektivtransporten har opplevd et tilbud som ikke er på det nivået vi skal være. Flere av tiltakene vi la fram for tre uker siden har hatt positiv effekt, og har ført til bedre punktlighet i kollektivtilbudet i Oslo og Akershus, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i pressemeldingen.

Selskapet kan ikke peke på ett tiltak som har gitt størst effekt, men trekker fram enkelte grep som har bidratt til «umiddelbar virkning» på punktligheten.

  • Busselskapene har levert tiltaksplaner til Ruter. De tester mobile ladere og modifisering av bussene for å få bedre innvendig varme.
  • Det testes piggdekk på enkelte busstyper og linjer.
  • Busselskapene må dokumentere tiltak før innstillinger og følges ekstra tett opp mot varslet vintervær.
  • Samarbeidet med Bymiljøetaten har ført til bedre brøyting og strøing.
  • Mer informasjon ut til reisende via et «reiseråd» som publiserer pressemeldinger.

Dette er Ruters tiltak:

I gang:

  1. Tiltaksplaner fra operatørene
  2. Valg av vinterdekk, piggfrie vinterdekk er hovedregel, men vi tester piggdekk i utvalgte områder sammen med operatørene og innfører det der det har positiv effekt.
  3. Operatørene trenger ikke søke om piggdekk, kun orientere Ruter.
  4. Forsikre oss om at operatørene har vurdert tiltak som kjetting og alternative trasèer før de innstiller kjøring
  5. Tett samarbeid med veiholdere, melder inn problemveier fortløpende som utbedres fortløpende. Gode tilbakemeldinger fra operatørene
  6. Proaktivt samarbeid med veiholder i god tid før varslet væromslag
  7. Kunnskapsdeling om vinterdrift mellom operatørene i regi av Ruter
  8. Sammen med operatørene oppdatere og utvide en styggværsplan for trasèer som kan brukes ved redusert fremkommelighet
  9. Gjennomgår egne anbud med tanke på forbedringer som følge av læringen vi har gjort
  10. Evaluering av årets vinterdrift
  11. Elektrisk forvarming av busser for å optimalisere batteri- og ladekapasitet *
  12. Endeholdeplasslading utvalgte ruter Indre By og Oslo Øst *
  13. Oppgradere varmepumpe i busser på kontrakt Indre By *
  14. Ruter har inntil videre gitt tillatelse til tilleggsbusser på HVO / gass, Indre By, Oslo Øst
  15. Manuell overstyring av informasjonstavler og avviksinformasjon på digitale flater
  16. Daglig oppdaterte reiseråd på egne flater (web, app, presserom) før morgen og ettermiddagsrush og ved store endringer og som pressemelding
  17. Fjernet listevisning av avviksinformasjon på web og erstattet med søkemotor tilpasset kundens behov
  18. Tverrfaglig team i Ruter for håndtering av hendelser knyttet til sanntidsinformasjon fra kjøretøyene til tavler og app (IT-beredskap)
  19. Følger opp operatørene for å sikre gjennomføringen av manuelle prosesser, dataleveranser og at ombord-systemene fungerer, er påslått og inn-logget
  20. Avbøtende tiltak i app og på skilt, slik at kundene kan få vite om de ser sanntid eller rutetabell

Tiltak på lengre sikt:

21. Fremskynder utskifting av gamle løsninger (SIS-METRO og SIS-skilt på holdeplass og ombord i kjøretøy)

22. Ferdigstille integrasjonen mellom dataløsninger

23. Fremskynde oppgradering til nyeste versjon av ADT (Avtale om Digitale Tjenester) som medfører krav om automatisk innmelding av innstillinger og avvik)

24. Konfigurere datasystemene for enkel overgang til «styggværsplan»

25. Vurdere flere elbusser i den tilbudet ruteplanen for Indre By og Oslo Øst

26. Vurdere ekstra lange busser på linje 20 og/eller linje 21, kan frigjøre 20 eller 40 leddbusser

27. Ettermontere HVO brenner til innvendig oppvarming av bussene