Jens Chr. Andvig skriver om Ruters betalingsløsninger og utfordringer for de som ikke benytter Ruter-appen og smarttelefon. Dette har vi stor forståelse for. Du må ikke ha en smarttelefon for å reise med oss, men det hjelper, det skal vi være ærlige på.

Mobilappen er den primære billettbæreren i Ruter. Den gir oss mulighet til å kunne kommunisere med kundene, og det gir oss innsikt og mulighet til å utvikle tjenestetilbudet i større grad.

Les også

Må i praksis ofte snike

Billettautomatene var dyre i drift

Andvig savner billettautomatene. Disse var brukt av kun tre prosent av våre kunder, var dyre i drift og ble faset ut i 2021. Vi vurderte da en løsning hvor man bruker bankkort - såkalt tap&go om bord - men valgte å ikke investere i det. En bankkort-løsning ville ha svært høye investerings- og driftskostnader, og det gir oss ikke innsikt til å videreutvikle kollektivtilbudet.

For de som ikke kan eller vil bruke app finnes det en rekke andre alternativer. De krever noe mer planlegging, det har Jens Chr. Andvig rett i. Det er gode muligheter til å kjøpe billetter både hos forhandlere, servicepunkt, kundesenter og om bord på buss og båt.

Alle skal ha mulighet til å reise med oss

For de som ikke benytter mobilen til sine billettkjøp kan f.eks. reisepenger på reisekort være et godt alternativ. Dette kan kjøpes og fylles opp ved anledning, og det er også mulig å abonnere på automatisk påfyll av reisepenger. På denne måten vil de som benytter reisekort alltid ha mulighet til å kjøpe billett, ved å lese av kortet på en kortleser om bord.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening? Send inn ditt debattinnlegg her. For at innlegg skal bli vurdert må de sendes inn med skjema.

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten. Skriv fra hjertet med et tydelig språk, og ha gode budskap.

Vi mottar mange innlegg så beregn 1-3 dager for svar.

Vi setter stor pris på innspill fra de som reiser med oss. Innlegget til Andvig er en viktig påminnelse om at ikke alle kunder har en smarttelefon, og viktigheten av å ha andre billettmuligheter enn app på mobil.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten