– Vi gjør en rekke lettelser i gebyrene etter de krevende kjøreforholdene i vinter, blant annet er det noen dager der ingen får gebyrer fordi forholdene var såpass krevende og all trafikk sto, svarer pressevakt Øystein Dahl Johansen i Ruter.
Han kan ikke svare konkret på hvilke dager dette gjelder, men Avisa Oslo kjenner til to dager hvor all trafikk enten ble innstilt eller fullstendig lammet:
- 17. januar: Busstilbudet i det sentrale Oslo er innstilt: – Ikke forsvarlig å kjøre
- 24. januar: Her må alle gå av bussen: – Tar ikke risikoen for passasjerene
Forhandler
Når Ruter inngår kontrakter med busselskapene om å kjøre i Oslo, legger de inn en rekke gebyrer som selskapene må betale hvis de ikke leverer som lovet.
I vinter kan antall forsinkelser og innstilte bussavganger bety millionbeløp i slike gebyrer.
Aftenposten meldte på mandag at Unibuss og Ruter forhandler om gebyrene, da det kommunalt eide selskapet er i en prekær økonomisk situasjon.
Disse forhandlingene er fortsatt ikke avklart. Lettelsene på kaosdagene er ikke løsningen på denne situasjonen.
– Viser skjønn
Johansen påpeker at Ruter kontinuerlig kan gjøre lettelser i gebyrene, dersom busselskapene har gode forklaringer.
– Vi viser alltid skjønn når vi gir gebyrer for innstilte avganger, og det betyr i praksis at vi for eksempel ikke gir gebyrer til operatører som kan dokumentere at de har forsøkt å iverksette tiltak før de besluttet å innstille avgangen.
Johansen poengterer samtidig at gebyrenes hensikt er at Ruter skal ha et verktøy til å stille krav. Ruter gir også bonuser når selskapene kjører presist og som de skal.
Unibuss-konkurs vil få store konsekvenser – kan ramme 60 prosent av byens busser
Operaen må stenge i 2027