– Vi gjør en rekke lettelser i gebyrene etter de krevende kjøreforholdene i vinter, blant annet er det noen dager der ingen får gebyrer fordi forholdene var såpass krevende og all trafikk sto, svarer pressevakt Øystein Dahl Johansen i Ruter.

Han kan ikke svare konkret på hvilke dager dette gjelder, men Avisa Oslo kjenner til to dager hvor all trafikk enten ble innstilt eller fullstendig lammet:

Forhandler

Når Ruter inngår kontrakter med busselskapene om å kjøre i Oslo, legger de inn en rekke gebyrer som selskapene må betale hvis de ikke leverer som lovet.

I vinter kan antall forsinkelser og innstilte bussavganger bety millionbeløp i slike gebyrer.

Aftenposten meldte på mandag at Unibuss og Ruter forhandler om gebyrene, da det kommunalt eide selskapet er i en prekær økonomisk situasjon.

Disse forhandlingene er fortsatt ikke avklart. Lettelsene på kaosdagene er ikke løsningen på denne situasjonen.

– Viser skjønn

Johansen påpeker at Ruter kontinuerlig kan gjøre lettelser i gebyrene, dersom busselskapene har gode forklaringer.

– Vi viser alltid skjønn når vi gir gebyrer for innstilte avganger, og det betyr i praksis at vi for eksempel ikke gir gebyrer til operatører som kan dokumentere at de har forsøkt å iverksette tiltak før de besluttet å innstille avgangen.

Johansen poengterer samtidig at gebyrenes hensikt er at Ruter skal ha et verktøy til å stille krav. Ruter gir også bonuser når selskapene kjører presist og som de skal.