Ifølge Kvarud Analyse økte en gjennomsnittlig handlekurv med 66 kroner i desember 2020, sammenlignet med samme måned i 2019 – en økning på 15,9 prosent.

Mens mange har slitt voldsomt i 2020 har dagligvarebutikker, Vinmonopolet og andre bransjer innen detaljhandel hatt sitt beste år noensinne.

Historisk vekst

For OBOS-kjøpesentrene var 2020 er historisk år i vekst og omsetning. I en pressemelding forteller eiendomssjef Tor Kjetil Dedekam Pederssen at deres sju kjøpesentre økte omsetningen med 217 millioner kroner i fjor.

Det tilsvarer en gjennomsnittlig vekst per senter på 5,4 prosent. De tre største OBOS-sentrene, Tveita, Manglerud og Lambertseter, hadde ifølge Pederssen en snittvekst på 6,4 prosent.

Totalomsetningen i pandemiåret 2020 endte på 4,2 millioner kroner, mot 3,9 millioner i 2019.

– Vi gleder oss over alle de leietakere som opplever vekst og gode resultater. Vi skal likevel ikke glemme de som har økonomisk utfordringer, redusert omsetning og permitterte medarbeidere. Det er fortsatt en krevende tid for mange, selv om mye har gått bedre enn fryktet, sier eiendomssjefen.

Mye kan tyde på at kundene trakk ut av byen da pandemien slo til for fullt i mars i fjor. Ifølge pressemeldingen gikk nemlig omsetningen i Oslo ned med 7,9 prosent i desember grunnet kraftig nedgang i sentrum, men OBOS-sentrene økte i snitt omsetningen med 10,8 prosent samme måned.

Bygger om

Oppsal senter, Manglerud senter, Tasta i Stavanger, Lambertseter senter, Sandaker senter og Tveita senter opplevde alle en vekst i fjor.

Holmlia senter gikk tilbake, men det er en naturlig forklaring i at senteret er under ombygging og åpner i ny drakt i fjerde kvartal 2021.

– Utvikling av OBOS-sentrene skjer med stadig nye tilbud og tjenester. Det har skjedd mange endringer på butikkmiks gjennom året med nye butikker. Vi fortsetter tempoet på vedlikehold og investeringer også i 2021. Byggearbeidene knyttet til nye Holmlia Senter holder oppsatt fremdriftsplan og skal etter planen åpne i 4. kvartal 2021, sier Pederssen avslutningsvis.