I forbindelse med oppgradering av gatene på Tøyen, har det nylig anlagt sykkelfelt i begge retninger av Jens Bjelkes gate, mellom Vahls gate og Tøyengata.

Prosjektet omfatter Jens Bjelkes gate, et kvartal i Tøyengata, i Sommerfrydhagen, på Sørli plass og i Snippen. I tillegg til nye sykkelfelt har det kommet totalt 18 nye benker.

– Ser på vegger

Fem av disse benkene skaper reaksjoner. De er plassert «feil» vei. De har ryggen mot kjørebanen. Dermed sitter man og ser inn til ulike bygg.

– De virker helt tilfeldig plassert ut. Som sønnen min sa «hvorfor skal man sitte og se på veggen?», sier Audun Myhra Bergwitz.

Han er av beboerne ved Tøyen.

– Jeg ville nok ikke brydd meg om benkene om resten av gata hadde blitt fin, men nå har vi bare fått benker der man kan sitte og se på veggen.

Les hele forklaringen til Bymiljøetaten lenger ned i saken.

Ana Golub, en annen engasjert nabo, sier lokalbefolkningen synes dette er latterlig.

– Mange ler av disse benkene, og folk rister oppgitt på hodet. Det gir ikke mye mening, sier hun til Avisa Oslo.

Golub er arkitekt. Hun sier slike benker må gi mer til byen og ha andre kvaliteter enn å være enn sitteplass.

– Man må tenke på flere ting før man plasserer benker. Dette viser fraværet av omsorg og tenkning. Det ser ut som man ikke bryr seg, det er det som sårer mest.


Fått klager

Det høres ut som dette er noe gravemannen har bestemt. En bybenk trenger mer omsorg, sier hun.

Bymiljøetaten har fått flere klager på benkene.

– Vi har mottatt en del henvendelser på benkene der de oppfattes som å vende feil vei. Det er fem av totalt 18 benker, som ligger tettest ut mot trafikken, som vender ryggen mot denne, sier Lars Olav Farstad, sjefingeniør ved etaten.

Farstad sier disse benkenes funksjon er primært ment å betjene ulike behov for korte stans.

– For lengre oppholde med ønske om utsyn anbefales eksisterende og nye benker i Sommerfrydhagen, på Sørli plass, i Snippen samt andre nært forestående benker Jens Bjelkes gate.

Golub påpeker at de fem benkene er satt der det er minst naturlig å sitte.

– Man vil ikke sitte ut i intet. Selv om det er fem minutter med beinstrekk, skal man ha utsikt man blir fornøyd med, det skal gi noe å sitte der, sier hun.


Aldersvennlig by

Bymiljøetaten forteller at i Oslo kommunes handlingsplan for aldersvennlig by påpekes godt tilgjengelige benker som en viktig faktor for å tilgjengeliggjøre byen for eldre.

– Benkene skal være godt spredd, og med en utforming som er tilpasset ulike brukergrupper, sier Farstad.

Men de fem benker som vender mot fortauet og har dermed ryggen mot kjørebanen.

– Tre av benker langs søndre fortau plassert i det som skal bli regnbed. Bedene anlegges for å fordrøye og infiltrere overvann for slik å dempe belastningen på ledningsnettet.

– Dersom disse skulle vende ut mot gata og ha tilnærmet samme tilgjengelighet for alle fra fortauet, ville det krevd mer areal og da på bekostning av regnbedets volum og dermed funksjon og hensikt.

Langs nordre fortau er det to benker som har ryggen mot trafikken. Dersom disse skulle vende mot kjørebanen ville ankomsten til disse måtte skjedd fra kjørebanen.

– Den lengst øst av disse ville mest sannsynligvis vært blokkert av parkert kjøretøy i tillegg til å forutsette forsering av kantstein. Den lengst vest av disse ville forutsatt tilkomst fra vestgående kjørefelt, forsering av kantstein og ellers vært svært tett på trafikken.

LES OGSÅ:

Les også

Disse menneskene står bak Oslos nye, hippeste gate