– Store forventninger.

Det svarer Vikens fylkesråd for samferdsel Olav Skinnes (Sp) på spørsmål om hva slags forventninger Viken har til regjeringens oppfølging av et felles brev sendt torsdag fra Oslo kommune og Viken. I brevet ber Viken og Oslo om gratis passering i bomringen for biogass-kjøretøy.

Dette mener de to fylkene vil bidra til mindre bruk av fossilt drivstoff og større satsing på biodrivstoff, som Skinnes sine partikolleger i Sp har vært svært tydelige på at de ønsker.

– Vi følger opp Stortingets vedtak om å få mer tungtransport over på biogass. Erna Solberg-regjeringen brukte lang tid på å følge det opp, så vi har bestemt oss for å selv ta initiativ og få en avklaring fra departementet, sier Olav Skinnes.


Disse kravene stiller Oslo og Viken

Viken og Oslo ønsker en avklaring på hva slags kontrollmekanismer Statens vegvesen kan bruke for å gjennomføre tiltaket, og sikre at rett kjøretøy får fritak. I brevet har de tre andre krav til samferdselsministeren:

1. Biogass-kjøretøy likebehandles med nullutslippskjøretøy i bomringen fra nyttår.

2. Det kommuniseres tydelig at intensjonen er at biogass, ikke naturgass, skal få fritak.

3. Dersom det ikke blir en foreløpig fritaksordning, skal biogassbiler likebehandles med el- og hydrogenbiler i bomringen i Oslo fra nyttår.

– Det vi ønsker, kan redusere CO₂-utslippene og bidra til at vi kommer nærmere klimamålene våre, sier Skinnes, som håper at et fritak også kan framskynde en satsing på biodrivstoff innen kollektivtransporten i Viken og Oslo.

Slik svarer departementet

Avisa Oslo har stilt en rekke spørsmål til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i forbindelse med kravet fra Oslo og Viken.

Departementet hans svarer følgende i en e-post:

«Samferdselsdepartementet mottok 3. november 2021 brev fra Oslo kommune og Viken fylkeskommune med innspill til regjeringens videre arbeid med biogasskjøretøy i bomringer. Svar på dette brevet må vi komme tilbake til.

Innspillet adresserer oppfølgningen av Stortingets anmodningsvedtak nr. 1008 om å likebehandle biogasskjøretøy med nullutslippskjøretøy med tanke på bompenger i forslaget til statsbudsjett, der saken er omtalt (Prop. 1 S (2021-2022)).

Regjeringens eventuelle suppleringer eller endringer i statsbudsjettet vil fremkomme i regjeringens tilleggsproposisjon, som legges frem mandag 8. november».

– Lei av å vente

Olav Skinnes understreker på sin side at det fra før av produseres mye biogass i Viken. Han frykter at fylket og andre deler av Norge ikke får maksimal utnyttelse av avfall før regjeringen legger ordentlig til rette for biogass-satsing innen tungtransport.

– Om vi ikke får brukt det til drivstoff, ville det vært idioti, mener Olav Skinnes.

Også Oslos miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) har vært tydelig på hva hun ønsker av regjeringen.

– Vi er lei av å vente. Jeg håper at samferdselsministeren tar tak i det umiddelbart, slik at det kan innføres fra 1. januar. Vi trenger denne gulroten for å motivere næringa. Lokalpolitikere og næringslivet står klar til å satse, men vi er helt avhengig av at regjeringa spiller på lag, sa byråd Stav til Avisa Oslo denne uka.