Fra torsdag klokken 22.00 fikk du muligheten til å bestille en bil fra Oslo Taxi gjennom Tier-appen. Det skal fungere som et tiltak mot fyllekjøring på elsparkesykkel. Norgessjef i Tier, Morten Askeland, tror det kan hjelpe mot ulykker.

– Vi har driftet i en viss periode i Oslo og vi har problemer knyttet til fyllekjøring, derfor ville vi se på løsninger knyttet til de problemene, sier Askeland.

Tjenesten vil være aktiv i Tier-appen i tidsrommet 22.00–05.00, torsdag til søndag. Du vil få tilbud om en taxi i stedet for å leie sparkesykkel, men du vil fortsatt ha muligheten til å takke nei.

Skadelegevakten i Oslo har slått alarm om sparkesykkelulykker i byen. Lege ved Skadelegevakten, Anna Kiperberg Werenskjold, frykter at flere hundre unge mennesker vil bli pasienter hos dem hvis det ikke blir begrensninger snart. Det skriver hun om i et debattinnlegg i AO.

Les innlegget her:

Les også

Legevakten i Oslo: Innfør promillegrense på elsparkesykkel

Kritisk til nattestenging

Byrådet i Oslo har foreslått et forbud mot å kjøre elsparkesykkel om natten. Hvis dette går igjennom, vil det ikke bli mulig å leie sparkesykler mellom klokken 00.00 og 05.00. Dette er utleiegiganten Tier kritiske til.

– Når det kommer til nattestenging er vi negative av prinsipielle årsaker. Det er feil å fjerne et transportalternativ når kollektivtilbudet i Oslo er redusert, sier Askeland.

Han ønsker heller at det blir en promillegrense for kjøring og at det blir mulig for politiet og håndheve dette i større grad.

– Folk ser at det ikke blir noen implikasjoner om man kjører i fylla, så derfor fortsetter man med det, sier han.

Med det nye taxisamarbeidet håper de å gjøre det enklere for folk å velge smart.

Naturlig samarbeid

Tier-sjefen sier at Oslo Taxi var et naturlig valg i et slikt samarbeid.

– Det var et naturlig partnerskap med en aktør som har vært 100 år i transportbransjen, sier Askeland.

Han tror også at mange oslofolk ikke har kjennskap til hvor god dekning det er av taxier i byen, og at samarbeidet vil bidra til det.

Lars Mollerud, markedssjef i Oslo Taxi, håper tilbudet vil gjøre kundene mer bevisste på trafikksikkerhet. Han sier at det er spennende å inngå et samarbeid med en såpass ny aktør.

– Oslo Taxi er en tradisjonell drosjesentral med 100 års erfaring. Vi lever i en storby som er i utvikling og der det legges til rette for flere former for mobilitet. Vi ønsker å bidra til å gi et godt transporttilbud til alle våre kunder og synes det er spennende å kunne vise frem våre tjenester gjennom en ny aktør, sier Mollerud.