(Nettavisen): – Metallinnsatsen i eplekutteren løsnet og vrengte seg i hendene mine. Det begynte å blø mye og det stoppet ikke. Jeg fikk et illebefinnende og besvimte nesten, forteller Kiwi-kunde Alessandra til Nettavisen.

Ektemannen lyktes ikke å stoppe blødningene med stramme bandasjer.

Har du skadet deg på Kiwis eplekutter eller har opplysninger i saken, kontakt Nettavisens journalist her!

Alessandra ønsker ikke å få etternavnet sitt på trykk, men Nettavisen kjenner hennes fulle identitet.

Kiwi-ulykken: - 12-åring måtte tilkalle ambulanse

Barna på syv og tolv år var til stede da ulykken skjedde hjemme på kjøkkenet til familien.

– Sønnen på syv år gjemte seg under bordet mens han gråt. Ingen kunne trøste ham fordi mannen min jobbet med å få stoppet blødningene mens jenta vår på 12 år ringte 113, som sendte en ambulanse.

– Det var blod overalt, klærne mine, armene mine, gulvet, skapene rundt meg og på mannen min.

– Jeg hadde veldig vondt, og kjente ikke den høyre pekefingeren min lenger, sier den uheldige kvinnen, som fryktet at hånden ikke kunne brukes mer.

Minst 60.000 eplekuttere av samme type

Ambulansepersonalet fastslo fire kutt. To på hver hånd, hvorav det lengste var på 5 cm mellom høyre pekefinger og tommeltott. Kuttet var veldig dypt, forklarer Kiwi-kunden.

Nevrologen konkluderte at det var skade på nerver i håndledds- og håndregionen. Nettavisen har lest epikrisen fra nevrologen, som konkluderte med at det var en sikker nerveskade i fingeren etter skaden fra eplekutteren.

Alessandra ble informert om at hun må gjennomgå to operasjoner for å oppnå full førlighet i fingeren igjen.

– Hvis jeg prikker meg på fingeren kjenner jeg ingenting, sier hun. Eplekutteren som forårsaket skaden er én av mange tusen epledelere av samme type. Ifølge Kiwi, ble det delt ut hundre tusen epledelere i Norgesgruppens butikker. Gaven ble delt ut til Trumf-kundene mellom 2008 og 2009.

Krever Bama-konkurrent inn i dagligvarekjedene: – Makta må brytes

Kiwi-kunde: – Eplekutteren er ikke trygg

Alessandra er ikke den eneste Kiwi-kunden som har skadet seg på samme eplekutter.

Jørn (50) endte opp med tre sting på legevakten etter en runde med Kiwis epledeler.

– Jeg skulle kutte et eple med Kiwis eplekutter da den gikk i oppløsning. Knivene løsnet fra ringen og traff flere fingre. Det var mye blod, sier han om hendelsen i mai 2018.

Han er tydelig på at eplekutteren er en feilproduksjon.

– Jeg tenker at den er feilkonstruert. Den er ikke trygg og designen på denne er nok feil, sier han, og anbefaler heller andre eplekuttere med håndtak på siden.

Selv om det ikke gikk i nærheten av så galt med han som med Alessandra, håper han at dagligvarekjeden gir henne en kompensasjon.

Priskrigen på fisk: – Dette er spekulativt!

Kiwi vil ikke ta ansvar for ulykken

Da Alessandra tok kontakt med Kiwi ble hun raskt avvist. Nettavisen har sett henvendelsene som både ektemannen og henne har rettet mot dagligvarekjeden og Kiwis eier, Norgesgruppen.

Ekteparet bestemte seg for å rette et økonomisk krav på 60.000 kroner. Beløpet baserer seg på private legeutgifter og tap av lønn. Kvinnen var blant annet sykmeldt i 14 dager som selvstendig næringsdrivende.

Syv måneder senere fikk de svar fra Jacob Rolland, markedssjef i Kiwi. Svaret kom etter en rekke purringer.

«Det er leit at din kone ble skadet, men basert på alderen på produktet har vi kommet fram til av vi ikke kan imøtekomme kravet om erstatning.» skrev Kiwis markedssjef.

Advokaten til Alessandra mente Kiwi ikke kunne påberope seg produktets alder som fritaksgrunn. Konklusjonen var at Kiwi burde komme med en erstatning.

Familien bestemte seg for å ta saken videre opp til toppnivå hos dagligvaregiganten. Men til ingen nytte. Ingen i Kiwis eller Norgesgruppens toppledelse har besvart henvendelsen.

Men i oktober fikk hun beskjed av Kiwis markedssjef at dagligvarekjeden hadde kontaktet forsikringsselskapet. I skrivende stund har Kiwis forsikringsselskap ennå ikke konkludert i saken.

– Det er vondt å tenkte på dette kunne vært de små hendene til sønnen vår. Jeg begynner å riste, jeg rister nå, og jeg tenker på at det er et produkt som barn bruker, og at det skal være et trygt produkt, sier hun.

Kiwi: – Vi har full sympati

Nora Mile Helgesen, kommunikasjonssjef i Kiwi, sier det er trist og leit at Alessandra har skadet seg på produktet deres.

– Samtidig har vi vært nødt til å følge normal prosedyre i saker der det fremmes krav om erstatning, sier hun.

Helgesen understreker at de ikke har fått henvendelser om at andre kunder har skadet seg på produktet.

– Hva er årsaken til at dere ikke vil ta ansvar i denne saken? Begrunn hvorfor produktets alder er et fritaksgrunnlag?

– Vi har selvfølgelig stor forståelse for at det har vært vond og vanskelig opplevelse for kunden. Samtidig er norsk lov (Produktansvarsloven) tydelig på at man ikke er erstatningspliktig når det har gått over ti år.

– I dette tilfellet kom det et betydelig økonomisk krav, og da er rutinen vår at det meldes til forsikringsselskapet. Det ble sendt per post høsten 2022, som vi også informerte kunden om, sier Helgesen.

– Hva er grunnen til at dere ikke har informert forbrukerne om at man kan skade seg på produktet?

– Det er alltid en risiko for skader ved bruk av skarpe kjøkkenredskaper som er ment til kutting eller skjæring, spesielt etter mange års bruk.

– Hva er årsaken til at dere ikke har fulgt opp purringer og henvendelser fra den skadelidte Kiwi-kunden?

– Vi har ikke sett at det har kommet henvendelser fra kunden som vi ikke har svart på, og siste mailutveksling var i oktober 2022. Likevel ser vi at burde vi fulgt opp kunden etter dette for å høre hvordan det gikk med henne, og vi beklager at ikke det ble gjort, sier Helgesen.

Nettavisen fikk i løpet av arbeidet med saken kjennskap til at en annen Kiwi-kunde (Jørn 50), som vi viser til i denne saken, også hadde skadet seg på epledeleren. Da Kiwi ble informert om dette, skriver de følgende:

– Det er selvsagt veldig kjedelig å høre at to kunder har skadet seg på denne epledeleren, og vi håper det går bra med begge to nå. Nå som vi kjenner til flere tilfeller vil vi legge ut en sak på nettsiden vår og informere kundene gjennom Kiwi Pluss, opplyser Helgesen.

I samme mail understreker Kiwi at de har vært i kontakt med leverandøren, som mente det var 60.000 epledelere som ble sendt ut.

– Vi er usikre på om det var 60.000 eller 100.000, og finner ikke dokumentasjon på bestillingen. Vi endrer derfor til 60.000 for å være helt sikre. Årsaken til dette er at de ble delt ut til kundene vår for 15 år siden, skriver hun, og utdyper:

– Det stemmer ikke at det tok syv måneder før hun fikk svar. Da kunden tok kontakt første gang, i februar, ble hun oppringt med en beklagelse og spørsmål om hvordan han ønsket å gå videre.

– Første henvendelse med krav om erstatning kom 30. juni, fire måneder senere. Svaret om avslag i forhold til alder på produktet, at det var 13 til 14 år siden, kom i september, sier Helgesen.

Hva mener du som leser saken? Kommenter gjerne i feltet under.