Jeg var en av elevene som tok norsk sidemålseksamen den 19. mai, og jeg vil gjerne dele mine opplevelser.

Jeg må ærlig innrømme at nervene var i høyspenn, da det var min første eksamen på over 3 år. Hele uken før eksamen gikk med på intens lesing og repetisjon, og jeg kunne føle stresset fylle klasserommet da vi oppdaget at de hjelpemidlene vi hadde planlagt å bruke, ikke fungerte for mange av oss. For min del, og flere andre elever, var det spesielt frustrerende at ordboken vi var kjent med ikke var tilgjengelig.

Jeg mener at norsk sidemålseksamenen også burde annulleres, på lik linje med norsk hovedmål. Det er jo i sidemål hvor ordboken er viktigst.

Som elever har vi rett til å benytte hjelpemidler under eksamen, og jeg er virkelig bekymret for at dette problemet vil påvirke mine fremtidige muligheter for å komme inn på den studieretningen jeg ønsker. Vi har blitt opplært til å bruke ordbøker som en del av våre verktøy, og det føles urettferdig at vi ikke hadde tilgang til dem på eksamen. Uansett hva man måtte mene om eksamenssystemet, burde en så viktig karakter ikke være avhengig av urettferdighet.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Det er skuffende at Utdanningsdirektoratet ikke allerede har annullert sidemålseksamen. Jeg føler at det mangler orden og planlegging fra direktoratets og etatens side, spesielt med tanke på ansvarligheten de har for hjelpemidlene. De har hatt god tid på seg til å forberede seg på hvor mange elever som potensielt ville åpne nettsidene samtidig. Likevel mislyktes de i å levere en stabil og fungerende plattform for eksamen. Det er frustrerende å føle at vi ikke blir tatt på alvor, og tilliten til systemet har fått en alvorlig knekk.

Jeg er bekymret for de skjeve konsekvensene disse problemene vil ha for oss elever. Det er helt uakseptabelt at vi blir vurdert etter de samme kriteriene, til tross for at vi hadde ulike hjelpemidler tilgjengelig. Dette undergraver prinsippet om rettferdig vurdering, og jeg synes rett og slett at det skaper en urettferdig konkurranse. Utdanningsdirektoratet og Utdanningsetaten har en forpliktelse om å sikre at vi har like muligheter til å vise vårt fulle potensial.

Det er på tide å sette oss elever først og skape et utdanningssystem som er rettferdig og motiverende for alle. Vi som elever trenger å vite at våre stemmer blir hørt og at tiltak blir satt i verk for å sikre en mer rettferdig og profesjonell gjennomføring av eksamenene i fremtiden. Sidemålseksamenen bør annulleres på lik linje med norsk hovedmålseksamenen. Vi skal ikke lide på grunn av feil begått av Utdanningsdirektoratet. Det er rett og slett ikke greit.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Byrådet vil bytte ut svinekjøtt med fisk. Hva er klimaeffekten?

Les også

En bildør åpner seg når du minst venter det

Les også

Slalåmkjøring for å unngå store sår i asfalten

Les også

Det er ingen hemmelighet at vår bransje er en klimaversting