I fjor reiste Oslo-folk mindre med bil, mindre med kollektivt og færre tok beina fatt, sammenliknet med året før.

Flere valgte derimot sykkelen for å komme seg rundt i byen.

Det viser en undersøkelse gjort på vegne av Samferdselsdepartementet og transportvirksomhetene i Norge.

Flere velger sykkelen – fremdeles ikke i mål

Kun fem prosent av reisene foregikk på sykkel i 2022 på landsbasis – en liten økning fra fire prosent i 2021. Det nasjonale målet på antall sykkelreiser er på åtte prosent.

I storbyene, som i Oslo, er målet 20 prosent av reiser på sykkel. Ifølge Oslo kommune var bare seks prosent av reisene våre på sykkel.

– Vi ligger fortsatt et stykke under disse målene, men det er positivt at vi ser at sykkelbruken øker, sier Kleven i Statens vegvesen.

Antallet som velger å gå har imidlertid sunket siden pandeminen. Sett bort ifra dette, ser trenden imidlertid ut til å være økende.

– Vi ser en markant økning i andelen reiser foretatt til fots i de store byene, sier Kleven i Statens vegvesen.

Selv om vi gikk mindre i fjor enn under pandemien, ser det ut til at flere har holdt på vanen med å bruke beina for å komme oss rundt. I normalåret 2019 var det 24 prosent som gikk. I fjor var dette tallet 29 prosent, altså fem prosentpoeng mer. I pandemiåret 2021 var andelen 31 prosent.

Og der flere og flere velger sykkelen eller å gå, er det langt færre som velger bilen.

På landsbasis i fjor var halvparten av alle reiser med bil. Dette er en reduksjon fra 55 prosent i 2021 og 54 prosent i 2020. I Oslo var det imidlertid 29 prosent som valgte bil, ifølge Oslo kommune. Det er like mange som i 2019, men rundt fem prosentpoeng mindre enn for ti år siden.

Kollektivt på vei tilbake

Samtidig som at vi reiser mindre med kollektivt sammenliknet med 2019, er andelen som reiser kollektivt på vei opp etter pandemien.

I 2019 var det 24 prosent som gjennomførte reisene sine kollektivt. I fjor var dette tallet 18 prosent – seks prosentpoeng mindre. Samtidig har Ruter sett at antall kollektivreiser har økt i år: Tidligere i mars var det 7,14 millioner påstigninger totalt på en uke – hele 97 prosent av trafikken i samme periode før pandemien.

Undersøkelsen viser også at folket er splittet. I 2022 mente 53 prosent at tilgangen til kollektivtransporten er god på landsbasis, mens 35 prosent mener de har et mangelfullt kollektivtilbud. Statens vegvesen presenterer imidlertid ingen tall på hvor mange som er fornøyde med tilbudet i Oslo.

Slik ble undersøkelsen gjennomført

De nasjonale reisevaneundersøkelsene er gjennomført av Opinion AS på vegne av Samferdselsdepartementet og transportvirksomhetene i Norge. Resultatene, som viser hvor mye og hvordan vi reiser, både kort og langt, brukes til å planlegge og utvikle landets transportsystemer.

2022-tallene er sammenliknet med resultatene fra 2021 og 2019. Dette fordi 2019 var året før Covid 19-pandemien. 2020 var et «unntaksår» der verden så nokså annerledes ut på grunn av strenge restriksjoner og dermed et helt annet reisemønster.

Kilde: Statens vegvesen