Schweigaards gate og Nylandsveien kan potensielt forandres fullstendig i fremtiden.

Nå jobber Bymiljøetaten med å finne ut av hvordan de to sentrumsgatene – midt mellom knutepunktene Oslo S og Oslo bussterminal – kan utnyttes for å møte utviklingen de har i vente.

Torsdag kveld ble de med på en direktesendt vandring bortover området de skal utrede. Det gjorde de for å fortelle om sitt arbeid og for å oppfordre til kommentarer og innspill til arbeidet sitt.

– Vi ønsker alle mulige innspill fra alle som har noe på hjertet. Først og fremst ønsker vi innspill fordi vi ønsker å sjekke ut at det ikke er veldig viktige behov eller ønsker som vi har oversett i det arbeidet vi har gjort fram til nå. Vi er også avhengige av dem som bor her jobber her og ferdes her til daglig og er godt kjent i området for å få viktig input som ikke vi nødvendigvis har fått med oss, forteller prosjektleder Ine Gjellebæk i Bymiljøetaten.

Lurer du på hvordan Bymiljøetaten jobber med dette? Se sendingen i opptak her:

Les også: Utfordringene står i kø for disse gatene. Nå vil Bymiljøetaten ha hjelp fra deg

Mange spørsmål

Spørsmål og innspill strømmet inn i kommentarfeltet på Facebook. Under er noen av dem som Bymiljøetaten har besvart. Spørsmålene er merket i kursiv. Alle svar fra Bymiljøetaten er merket med fet skrift.

Bymiljøetaten er forberedt på å svare på flere spørsmål i kommentarfeltet på Facebook. Spill gjerne inn flere spørsmål og innspill der.

Anne Christine Bergem: – Vi har hørt mye om de som reiser, kjører og om Statens vegvesen og området som knutepunkt. Har det vært noen tydelige/entydige innspill fra oss som bor her i området?

– Vi vil gjerne høre mer fra dere som bor i området, og tar gjerne imot dine spørsmål og innspill, svarer Bymiljøetaten.

Tone Corleone Sagen: – Hvor langt opp i Schweigaards gate går utredningen? Helt forbi Landbrukskvartalet? Og inkluderer den plassen foran Landbrukskvartalet?

– Vi ser på strekningen fra Jernbanetorget helt opp til Oslogate, men utredningen skal kun vurdere gata – ikke plassen foran Landbrukskvartalet, svarer Bymiljøetaten.

Lina Breivik: – Grøntområder er flittig besøkt. Lag en forlengelse av Sørenga og Bjørvika over til Grønland og Schweigaards (Gamlebyen)

– Vi ser det er mange som ønsker seg mer grønt i sentrum og bedre forbindelser mot sjøen, så det tar vi med oss, svarer bymiljøetaten.

Emil Snorre Alnæs: – KVU Oslonavet legger vel opp til at bussterminalen spres utover til bl.a. Lysaker og nye kollektivknutepunkt Bryn, i stedet for å prøve å trykke absolutt alt inn i den samme flaskehalsen, spør Emil Snorre Alnæs.

– Det stemmer! Det er meningen at flere av bussene skal bruke terminaler utenfor sentrum, men vi trenger likevel en bussterminal i sentrum for busser som ikke skal avslutte rutene på Bryn og Lysaker.

Steinar Hunnestad: – Hvorfor ønskes det høyere hus? Er det eiendomsspekulantene?

– Det er mange som vil utvikle tomtene nært Oslo S. Vår oppgave er å se på hvordan gaterommet kan bli i fremtiden.

Morten Riise: – Husk midler til vedlikehold av det som blir etablert.

– Det er et viktig poeng du tar opp der. En del av det vi skal regne ut er hvor mye det vil koste å holde det vi eventuelt bygger rent og pent. Takk for et viktig innspill!

Victor A. Malmqvist: – Bymiljøetaten bør jobbe tett med PBE (Plan- og bygningsetaten red.anm.) og påvirke å beholde plassen foran Landbrukskvartalet.

– Takk for innspillet! De kommunale etatene jobber sammen for å finne de beste løsningene.

Alf Årvik: – Anlegg park overalt. Dyrk mat

– Det er et mål å få en grønnere by, så det tar vi med oss videre.

Christian Brudevoll: – Dronning Eufemias gate ser ut som om den er designet for å se fin ut på kartet. Håper ikke denne gaten lider samme skjebne.

– Vi vil gjerne at Schweigaards gate blir fin, både på kart og i virkeligheten. Vi tar gjerne imot dine innspill på hvordan gaten kan bli bra.


Trikken er utenfor mandatet

Jan Motzfeldt Dahle melder i kommentarfeltet:

– Mitt ønske? Helt klar: Trikken tilbake til Schweigaards gate.

Å flytte trikken ut av gaten har vært omdiskutert. En viktig forutsetning for hele arbeidet nå er at trikken er flyttet ut. Det gjør at Bymiljøetaten kan se på nye løsninger for hvordan de skal bruke plassen der trikken gikk.

Slik svarte prosjektleder Ine Gjellebæk om ønsker om å få trikken tilbake under direktesendingen:

– Det er litt utenfor det mandatet vi har. Det å flytte trikken til Dronning Eufemias gate er en del av en mye større utredning eller plan for kollektiv- og trikkeutviklingen i Oslo. Det å få trikken tilbake hit er litt utenfor mandatet, men vi tar alle innspill og vi har dialog med byrådsavdelingen underveis.