Den 22. mars vedtok Oslos bystyre følgende:

  • At byrådet skal kontakte staten om mulighet til 20-sone på utvalgte veier.
  • At byrådet skal fortsette arbeidet med å gjøre 30-sone, ikke 50-sone, til standard fartsgrense i Oslo.

To dager etter sendte samferdselsdepartementet et svar. Det tok for seg Statens vegvesens (SVV) vurdering av disse grepene, men også byrådets ønske om å innføre 60-sone på hovedveiene hele året, samt automatisk trafikkontroll (ATK) i bygater.

Og på alle punkter må Oslo kommune belage seg på å vente, ifølge brevet fra departementet.

– Marginalt potensial

– Når det gjelder 20-sone rundt barneskoler, vil Statens vegvesen ikke etterkomme ønsker om utprøving av et slikt tiltak alene, står det.

Departementet stiller seg bak veivesenets vurdering. Den er at ny skilting uten fysiske tiltak «har marginalt potensial» til å endre fartsnivået. De to statlige partene mener også at 20-sonen vil kunne bli ubevisst brutt av både biler og syklende.

Når det gjelder 30-sone som standard fartsgrense, mener veivesenet at dette kan «bidra til mindre bevissthet om fartsnivået blant trafikantene».

– Dette er særlig utfordrende på strekninger der det mest kritisk at trafikantene overholder fartsgrensene, eksempelvis ved skoler, svarer samferdselsdepartementet Oslo kommune.

Må behandles på vanlig måte

Departementet er åpne for å innføre 30-sone på enkeltveier etter konkrete vurderinger. De vil imidlertid ikke sette i gang noen utredning og høring for å endre Oslos generelle fartsgrense.

– Når det gjelder tiltaket «maks 60 km/t fartsgrense på hovedveiene hele året», påpeker SVV at fartsgrensekriteriene åpner for bruk av 60 km/t på hovedveier i Oslo, skriver samferdselsdepartementet.

Dette må behandles på ordinær måte, i henhold til prosedyren som gjelder fartsgrenseendringer på veinettet, påpeker imidlertid departementet samtidig.


Langt fram til ATK-alternativ

Statens vegvesen er i utgangspunktet positive til en mer utbredt bruk av automatisk trafikkontroll (ATK). De er heller ikke imot utprøving av denne formen for trafikkontroll i tettbygde strøk som Oslo.

– Dagens ATK-system er likevel, av både tekniske og juridiske årsaker, ikke et godt egnet virkemiddel i byområder, heter det i svaret sendt til Oslo kommune.

Der heter det at staten åpner for utprøving av et alternativt system, slik Oslo kommune er i gang med å utrede.

– Det vil imidlertid være en rekke prosesser som må vurderes og gjennomføres før et slik system kan settes i ordinær drift. En av utfordringene med automatiserte reaksjoner av trafikkovertredelser, knytter seg til spørsmålet om fører-ansvar versus eieransvar for kjøretøy, står det i svaret.