– Det siste året har If håndtert flere branner i elsparkesykler og elsykler i Oslo, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If til Avisa Oslo.

Store deler av det vi bruker i hverdagen har et litium-ion-batteri, som er oppladbart. Tenk på mobilen din, øreproppene dine, pulsklokka og elsparkesykkelen din.

– Det er mange fordeler med slike batterier, men den store ulempen er at brann i denne typen batteri er ganske vanskelig å slokke. Et vanlig pulverapparat vil ikke klare å slokke brann i en elsparkesykkel. Det er grunnen til at når brannvesenet er ute på denne typen oppdrag, drukner de elsparkesyklene i et vannbad, eller man kaster det på sjøen, forklarer Clementz.

Mange bruker natta til å lade opp. Det er ekstra farlig.

– Du vil også kunne puste inn svært farlige gasser. Jeg snakket med et samboerpar som hadde en sånn, og de måtte til overvåkning på Ullevål. Det er viktig å understreke at all brannrøyk er giftig, advarer kommunikasjonssjefen.

Balansen i batteripakkene kan forrykkes ved utvendige støt, som å kjøre ned en trapp eller komme borti en fortauskant. Når du kjøper en brukt elsparkesykkel, eller leaser en, aner du ikke hvor mye bank den har fått.

Dette må du huske på

Torsdag morgen lanserte Norsk brannvernforening, If og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) de nye ladevettreglene. De går som følger:

  • 1. Lad i rom med røykvarsler
  • 2. Lad når du er våken og til stede
  • 3. Les og følg produsentens bruksanvisning
  • 4. Bruk helst original lader
  • 5. Lad på et underlag som ikke lett kan brenne
  • 6. Ikke lad i senga
  • 7. Ikke lad i korridor eller i trapperom. De må kunne brukes som fluktvei ved brann
  • 8. Bytt ut skadet utstyr
  • 9. Stopp lading dersom det kommer lyder, lukter eller blir unormalt varmt
  • 10. Ved røyk og flammer, ring brannvesenet på 110

De nye ladevettreglene finnes på både bokmål, nynorsk, samisk og engelsk. I tillegg er de oversatt til 18 andre språk, blant annet polsk, dari, urdu, somalisk og tyrkisk.

– Vi omgir oss med stadig flere saker og ting som lades, og det er viktig å bruke godt ladevett. Mange har flere av de nye ladevettreglene under huden allerede, men vi håper og tror at disse rådene vil hjelpe folk til å lade enda tryggere, sier Jon Eirik Holst, seksjonssjef for elsikkerhet i DSB, i en pressemelding.