I løpet av 2023 vil Oslo få totalt 320 nye elbusser i Oslo.

183 av disse vil kjøre i byens gater allerede fra søndag 16. april.

Fra da blir linjene 28, 30, 31E, 34, og 54, samt nattlinjene 11N, 12N, 1N, 2N, 5N og 63N, nemlig elektriske.

– Med nye elektriske busser er vi et stort skritt nærmere et helt utslippsfritt kollektivtilbud. Det gir mindre støy, klimautslipp og luftforurensing, sa byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Stav, da hun fredag åpnet det nye elbussanlegget på Stubberud – som blir et av Nordens største, ifølge Ruter.

Det er ikke den eneste endringen som skjer.

Slik blir de nye bussene

I tråd med at tilgjengelighet for alle reisende har vært vektlagt i anbudet, vil bussene ha motoriserte ramper for barnevogner og rullestoler ved to av dørene, samt plass til tre rullestoler om bord.

En annen endringer er at mens sjåførene tidligere måtte løfte ut rullestolrampen manuelt, kan de nå aktivere rampene fra førersetet.

– Dette er et viktig løft for å gjøre kollektivtilbudet mer tilgjengelig slik at alle kan komme seg på jobb og skole, møte venner og delta i fritidsaktiviteter på lik linje. De nye bussene er en stor forbedring, og i løpet av neste år vil også alle de nye brukervennlige trikkene være på plass, sier Sirin Stav.

Sammenlignet med tidligere vil de nye bussene ha flere digitale flater, utvendige høyttalere for kundeinformasjon og utvendig dørbelysning. To integrerte barneseter er også fast inventar i de nye elbussene.

Fikk du med deg? Nå rulles «Reis» ut: Slik blir Ruters nye rabattløsning

Fem år før målet

Siden 2015 har Ruter og Sporveien Bussanlegg jobbet med å tilrettelegge for omstilling til utslippsfri bussdrift, oppgir Ruter i en pressemelding.

Status nå er at kollektivtrafikken i Oslo kommer til å være «tilnærmet utslippsfri» allerede ved utgangen av 2023.

– Da går trikk, T-bane, buss og båt på strøm. Oslo når målet om utslippsfri kollektivtrafikk fem år tidligere enn planlagt, heter det i pressemeldingen fra Ruter.

Administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen, utdyper at de har etterspurt, utforsket og testet nullutslippsteknologi sammen med leverandørene, mens markedet fortsatt var umodent og teknologien kostbar og usikker.

– I anbudene formulerte vi hva vi ville oppnå. Markedet svarte med utslippsfrie løsninger, og det gikk fortere enn noen kunne forestille seg, sier Ruter-direktøren.

FAKTA: Utslippsfri kollektivtransport i Oslo og Viken

  • Trikk og T-bane kjører allerede på miljøvennlig elektrisitet, og har gjort det siden 1894.
  • 2017: 10 elektriske minibusser i drift på Romerike.
  • 2017: 6 elektriske busser i toårig pilot i Oslo.
  • 2019: 70 elektriske busser på 13 linjer i Oslo, i endringsordre på eksisterende kontrakter.
  • 2019: 39 elektriske busser i Lørenskog og Lillestrøm, i nye busskontrakter på Romerike.
  • 2019-2020: 3 Nesoddferger blir bygget om til elektrisk drift og settes i trafikk.
  • 2020: 18 elektriske busser i Asker og 23 i Vestre Aker, i nye busskontrakter.
  • 2022: 109 elektriske busser i Oslo Sør, i ny kontrakt. De utgjør 96 prosent av bussene. 5 busser på linje 85 er ikke elektriske på grunn av vektbegrensninger på Ulvøybrua.
  • 2021-2022: Fem elektriske øybåter i Indre Oslofjord, i ny kontrakt.
  • 2022: 93 elektriske minibusser og personbiler i Follo, i ny kontrakt.
  • 2023: 183 elektriske busser i nye kontrakter i Indre by.
  • 2023: 137 elektriske busser kommer i nye kontrakter i Oslo øst i desember.

Kilde: Ruter.no

Sikkerhet

Ruter opplyser at alle bussene utover dette er utstyrt med det de kaller «aktive sikkerhetssystem» - som skal øke sikkerheten for både sjåfør, passasjerer og andre trafikanter.

– Bussene er mer stillegående, har bedre seter, og er utstyrt med den mest moderne sikkerhetsteknologien, oppsummerer Øystein Svendsen som er administrerende direktør i Unibuss.

Utover de 183 nye elbussene som settes på veien på søndag, vil 137 elbusser fordelt på to kontrakter lanseres på Oslo øst i desember.

LIKTE DU SAKEN? LES FLERE SAKER OM KOLLEKTIVTILBUDET I OSLO:

Les også

Ruter: Meldinger over høyttaleren oppfattes som støy