For hva er det egentlig som skjer når folk som Henrik Malme (25) og Sander Steen (25) setter livet på vent og sover i en feltseng i sludd, regn og snø i fire uker for å sikre seg noen helt spesielle flasker vin?

Jo, det går viralt som bare det, og dermed spriter Vinmonopolet opp både omsetningen og oppmerksomheten rundt egne varer.

Dermed omgår de totalforbudet mot alkoholreklame som har vært gjeldende i Norge siden 1975.

Selv om det er forbudt å reklamere for alkohol, er det nemlig ikke forbudt å lokke folk til å sove i fire uker på Aker Brygge for å sikre seg vanvittig dyre vinflasker på «billigsalg».

Live på TikTok

Selvsagt dukket både vi i Avisa Oslo og andre medier opp. Det har åpenbart nyhetsverdi å skrive om den spinnville køen på Aker Brygge. Alle medier lar seg beruse av en sånn kø.

Like selvfølgelig var det at vi måtte rapportere fra selve salget. I AO sendte vi live på TikTok for tusenvis av seere.

Vinmonopolet har altså så til de grader lyktes med å skape en viral happening.

I AO rapporterte vi at det trolig ble solgt vin for flere millioner kroner da årets Burgund-slipp gikk av stabelen. Førstemann i køen sikret seg sine tilmålte 12 flasker av topp-vinene, i tillegg til fire andre vinflasker. Den dyreste av vinene han valgte, var en Romanée-Conti til den nette sum av 80.000 kroner.

Totalt handlet førstemann i køen for i overkant av 200.000 kroner.

Arnt Egil Nordlien, senior produktsjef i Vinmonopolet, kunne fortelle Avisa Oslo at toppflaskene kan være verdt 200.000-250.000 kroner på andrehåndsmarkedet.

Reklameforbudet

Det er nok å gå inn på Helsedirektoratets nettsider, så skjønner man at noen strateger i Vinmonopolet både har satt seg godt inn i alkoholpolitikken og i hva som funker i sosiale medier.

Jeg siterer noen av overskriftene over punktene som omtales:

  • Reklameforbudet gjelder i alle kanaler, også sosiale medier og på produktets etikett/emballasje.
  • Det er forbudt å dele ut alkohol til forbrukere, arrangementer, film- og TV-produksjoner, bloggere og kjendiser.

Men:

  • Redaksjonell omtale av alkohol i aviser, tv og andre uavhengige medier er tillatt.

Og:

  • Privatpersoner kan fritt omtale alkohol.

Nettopp derfor er også denne teksten lovlig, selv om jeg vil tro at noen politikere blir helt på snurr av innholdet og oppmerksomheten som vinflaskene har skapt.

Forbudt med vinflasker som lysestaker

Spesielt Krf har kjempet hardt mot all form for reklame for den styggedom som mange i partiet ser i et vinglass. Det er imidlertid lenge siden argumentasjonen først og fremst gikk på den enkeltes moral.

På partiets nettside forklares kampen nå med at «hensynet til de sårbare må veie tyngst i alkoholpolitikken». Partiet sier at de er stolte av det strenge regelverket vi har i Norge, og påpeker at mange andre land har gitt etter for industrien.

At forbudet har vært håndhevet strengt, er for øvrig hevet over enhver tvil, som Avisa Oslo omtalte i denne artikkelen. Markveien Mat og Vinhus og den tilhørende vinbaren Dr. Kneipp`s i Markveien skrev følgende på ei spøkefull tavle i Markveien: «Her sto det tidligere litt ytterst nøktern informasjon om et par av våre enkleste produkter. Dette er ikke lenger lov. Derimot har vi, tror vi, lov å skrive hva vi ikke har. Vi har ikke pils. Heller ikke cocktails. Ei heller te. Så blir det opp til dere å gjette hva vi har å tilby (Hint: Stedet heter Dr. Kneipps Vinbar). Ellers kan dere jo også spørre oss. Inntil videre har vi lov å svare på spørsmål og gi muntlig informasjon om våre produkter. Så ikke vær redd; spør i vei!»

Les også

Pizza og pasta med en bismak av det eierne gjør mot ansatte? Nei, takk!