Sist vinter ble Oslo kommune og Bymiljøetaten overrasket av at det kom snø. En nesten panisk handlekraft medførte at Bogstadveien og Hegdehaugsveien fikk innført et parkeringsforbud over natten, fra første uken i januar til ut i april.

Vi fikk reversert tiltaket, takket være politikere i Oslo bystyre – ikke minst vår nye byråd for miljø og samferdsel fra Venstre, Marit Vea. Både fornuften og mangel på snø seiret. Det handelen i Bogstadveien satte særlig pris på den gang, var en felles forståelse om å snakke sammen og finne gode løsninger for trikkens fremkommelighet, samtidig som vi sikret handelen i gatene.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Trikker stanser «unødvendig»

Nå ser vi nok en gang at Bymiljøetaten glemmer næringslivet på Majorstuen og vil innføre parkeringsforbud i gaten i flere måneder, uten å ha tatt kontakt eller noen form for dialog med de som lever av besøkende og tilreisende.

I forventning om at også denne vinteren vil det snø, vil Oslo Sporveier og Ruter fjerne parkeringsplasser i Bogstadveien og Hegdehaugsveien slik at trikken kommer frem. Det vises til en rekke med hendelser og erfaringer om trikkestopp på grunn av parkerte biler.

Vi opplever dessverre at Sporveien og trikken har en helt annen måte å registrere problemer nå enn tidligere, hvilket vi kan lese av uttalelsene fra Sporveien. I tillegg stanser flere trikker «unødvendig» der det faktisk er god klarering for å kunne kjøre videre, og dermed blir stansen rapportert som et problem.

Det kan virke som om trikkeføreren fungerer som en aktivist i et politisk spill.

Les også

Trikkemysteriet: Derfor har linjene forsvunnet «sporløst»

Kundene finner andre steder å handle

Mangel på fjerning av snø er det største problemet for trikkens fremkommelighet, noe også Sporveien og Ruter påpeker ovenfor Bymiljøetaten. I dette kan vi finne løsninger som både sikrer godt og inkluderende byliv, og sørge for god tilgjengelighet for alle. Tidligere år har vi hatt midlertidig parkeringsforbud i 48 timer, og brukt denne anledningen til å fjerne snø. Men ikke et parkeringsforbud over flere måneder.

I Bogstadveien og Hegdehaugsveien kommer 27 prosent av kundene med bil (halvparten med elbil) og står for 49 prosent av handelen (undersøkelse fra oktober 2022). Parkeringsforbudet i fjor vinter førte til en nedgang på fire prosent i varehandelen i perioden det var innført, viser bankkorttransaksjoner.

Det vi er veldig bekymret for er ringvirkningene. Frustrasjon og irritasjon kan føre til at kundene finner andre og lettere tilgjengelige steder å handle.

Vi forlanger å bli involvert og hørt i slike saker. Det er fullt mulig å etablere en dialog mellom som ikke foregår gjennom avisspaltene.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Farlig jobb ved rattet

Les også

Kom igjen 'a, Oslo. Litt mindre deg. Litt mer oss

Les også

Hjertet hopper over et par slag. Full vogn på vei i feil retning

Les også

Fem litt avanserte taxier. Det er sløseri på høyt nivå