Det opplyser avdelingsdirektør Ingvild Ytrehus i Statens havarikommisjon til Avisa Oslo.

Fredag var kommisjonen og så på vrakrestene av trekkvogna som tok fyr 10. mai, men etter en forundersøkelse har kommisjonen kommet til at de foreløpig ikke igangsetter gransking.

Forundersøkelse

For å starte en gransking av ulykker på vei, har kommisjonen en rekke kriterier de går ut fra. Dette dreier seg blant annet om alvorlighetsgrad, ulykkestype, skadepotensial og om det er mulighet for læringspunkter knyttet til sikkerhet.

Statens havarikommisjon besluttet derimot mandag å iverksette undersøkelse av dødsulykken i Steigentunnelen 15. mai, hvor fire utenlandske turister omkom etter sammenstøt med en traktortilhenger.

– Vi må også prioritere og har en stor portefølje, og ut fra kriteriene er vi kommet til at vi ikke iverksetter en ressurskrevende undersøkelse av brannen, sier Ytrehus til AO.

Avsnittsleder Knut Nandrup ved Oslo-politiets spesiallovseksjon skriver til AO at de har bedt om teknisk bistand i etterforskningen.

– Gjenstående gjøremål i saken er innhenting av dokumentasjon, tekniske undersøkelser og ytterligere vitneavhør, skriver han.

Avisa Oslo har avslørt at brannen oppsto i motoren på en toakslet MAN-trekkvogn, noe som også skjedde i Oslofjordtunnelen i 2011 og 2017. Slike motorsvake versjoner er langt mer vanlig i andre deler av Europa, og er ingen bestselger i Norge.