– For Oslo S er det en stor sak. Det er ikke noe de reisende merker i form av mange flere plattformer, men for togdriften er det en stor utvidelse, sier Eivind Hamre, prosjektleder i Bane Nor, til Avisa Oslo.

Totalt kobles det inn syv nye spor på Oslo S. De fem siste tas neste sommer. I tillegg er det satt i drift store tekniske anlegg, signalanlegg og teleanlegg.

Det er den største utvidelsen av sporene på Oslo S siden 1980. Da åpnet Oslotunnelen, jernbanetunnelen mellom Oslo S og Skøyen.

Mellom 1872 og 1980 hadde jernbanelinjene inn til Oslo endestasjon på hver sin side av byen: Vestbanestasjonen i Vika (dagens Nobels fredssenter) og Østbanestasjonen, ved siden av Oslo S.

– Skal unngå å drepe kapasiteten

Planskilt kryssing, altså at sporene krysser over eller under hverandre i tunnel, er alfa og omega for å få utnyttet kapasiteten på Oslo S.

Det er togene på Østfoldbanen, Follobanen, Gjøvikbanen og de som skal opp og ned Brynsbakken til og fra Romerike som krysser hverandre. Alle disse togene skal ha mulighet til å nå ett av de tre hovedområdene på Oslo S.

De tre hovedområdene på Oslo S er:

  • Plattformer for togene med endestasjon på Oslo S.
  • Plattformer for togene som kommer fra Nationaltheatret.
  • Plattformer for togene som skal mot Nationaltheatret.

– Vi skal treffe alle disse tre områdene av stasjonen med nye spor til Østfoldbanen og Follobanen uten å ødelegge kapasiteten, legger Hamre til.

Han beskriver arbeidene som svært kompliserte. Oslo S er navet og midtpunktet i Jernbane-Norge. I tillegg er det begrenset plass til buss for tog.

– Ved å bygge planskilte kryssinger trenger ikke togene som skal opp Brynsbakken vente på togene fra Østfoldbanen og Follobanen. Det er den viktigste grunnen til at arbeidene på Oslo S har vært såpass kompliserte, har tatt såpass mye tid, og det har vært såpass mange brudd. Vi skal unngå å drepe kapasiteten, sier Hamre.

Snart buss for tog

Lørdag 25. juni starter årets sommerstenging med buss for tog.

På Oslo S jobber Bane Nor med å skaffe plass til de fem sporene som skal kobles inn neste sommer, når det også blir buss for tog. På Follobanen er det åpningen av Ski stasjon som er den store hendelsen. Blixtunnelen skal kobles sammen med den nye stasjonen, i tillegg til at de to siste sporene på stasjonen åpner.

Signalanlegget i tunnelen skal også kobles sammen med signalanlegget på Oslo S.

Slik blir sommeren:

  • Det er arbeider på Oslo S følgende helger: 25. - 26. juni, 16. - 17. juli, 23. - 24. juli og 30. - 31. juli.
  • Den siste helgen i juli er Oslo S helt stengt i 10 timer og togene snur på Skøyen, Grefsen, Bryn og Lillestrøm. De andre helgene vil arbeidet kun medføre sporendringer på Oslo S.
  • Oslo S – Rygge og Oslo S - Mysen/Rakkestad er stengt fra 25. juni til og med 7. august.
  • Sandvika-Asker (kun lokaltog L1) er stengt fra 2. juli til og med 31. juli.
  • Asker – Spikkestad/Gulskogen/Sande er stengt i perioden 2. juli til og med 31. juli.
  • Buss for tog-bussene kjører fra spor 19 på Oslo S. Når du kommer inn til Oslo, stopper de på den store gruslagte parkeringsplassen i Tollbugata, rett ved Oslo børs.