«Louis Pizza AS sier herved opp en avtale som daglig leder aldri har signert på, vedlagte signatur er følgelig helt ugyldig og daglig leder har ikke vært i kontakt med GNP Energy på påståtte tidspunkt»

Slik startet e-posten fra daglig leder Ole Jacob Erdal ved Louis Pizza, sendt andre juledag. E-posten er sendt til strømselskapet GNP Energy (tidligere kjent som Oslo Kraft AS).

Tidligere samme dag fikk Erdal og eier Live Glesne nemlig nyss om at Louis Pizza siden september har fått levert – og blitt belastet for – strøm fra strømselskapet GNP Energy.

Dette var ny informasjon for dem begge.

(Det var Vårt Oslo som først omtalte saken)

«Ole»

Avtaledokumentet med strømselskapet (bilde til venstre) som Avisa Oslo (AO) har fått tilsendt, er kun signert med underskriften «Ole». 25. september mottok pizzastedet den første fakturaen fra strømselskapet.

Amanda, som er ansatt ved pizzastedet, forteller at en pågående selger fikk henne til å skrive under avtalen via mobiltelefonen, med daglig leders navn - selv om hun forklarte at det ikke var henne.

Mer om det senere.

Eier av pizzarestauranten Live Glesne reagerer kraftig på det som har skjedd:

– Det går ikke ann å be noen skrive under og forfalske et dokument. I tillegg når det ikke en gang er et fullt navn, og så bruke det som et dokument med avtale, sier Glesne til AO.

Styreformann og fungerende administrativ direktør Gisle Sveva i GNP Energy avviser både at avtalen er forfalsket og at den er kun er signert med «Ole».

Avtalen er signert elektronisk via mobiltelefonen til den ansatte hos Louis Pizza. Avtalen er således ikke signert med en falsk underskrift men med hennes, via sin mobiltelefon, sier han til AO og tilføyer:

– I den elektroniske signeringen er det linker til avtaler og vilkår og vedkommende krysser av for å ha lest og forstått avtalen og vilkårene. Det er derfor ingen grunn for oss til å mistenke at avtalen ikke er legitim.

Han understreker likevel at de beklager det som har skjedd.

Les resten av tilsvaret til GNP Energy lenger ned i saken.


Forstod ikke alt han mente

Pizzaresturanteier Glesne tviler ikke på Amanda sin versjon av hva som skjedde. Hun forteller at Amanda ikke snakker så godt norsk, og hevder strømselskapet har utnyttet dette for å få pizzastedet over som strømkunde hos dem.

– De har presset henne til å si ja til en ny strømavtale som hun ikke har myndighet til å si ja til. Hun har hele tiden henvist til daglig leder, men til slutt fikk selgeren henne til å signere med falsk underskrift, sier Glesne.

Amanda forteller det samme. Til AO forteller hun at bare noen dager før GNP Energy ringte, hadde hun vært i kontakt med strømselskapet Agva Kraft som pizzastedet var strømkunde hos, og at hun forventet en oppringning fra dem.

– Så ringte en gutt meg på jobb og snakket om strøm. Jeg skjønte ikke at han var fra GNP Energy, og heller ikke at det var snakk om en seksårig kontrakt. Jeg forstod ikke alt han mente, men han sa de selger strøm og at jeg skulle få en god pris, sier Amanda til AO.

Hvorfor signerte du avtalen i sjefen sitt navn?

– Jeg sa at jeg ikke var daglig leder. Da sa selgeren bare at han ville sende en melding som jeg kunne åpne, og skrive Ole på. Jeg sa han ikke var her. Da sa selgeren noe sånt som: «Det er ikke noe farlig, bare skriv Ole». Derfor har jeg også bare skrevet Ole og ikke noe etternavn, sier hun.

Kjeftet

Amanda beskriver det hele som forvirrende. Hun reagerer også på at regningene de har mottatt etter signeringen, har vært langt dyrere enn hun ble forespeilet.

– Jeg synes det er urettferdig. Først og fremst ble jeg skikkelig lurt. Slik avtalen ble inngått er ikke riktig. Og jeg reagerer selvfølgelig på den prisen vi fikk. Jeg ønsket å finne billig strøm, også fikk vi dyrere strømregning enn vi hadde før.

– Regningen fra dem var mye høyere enn vi vanligvis betaler på den tiden av året (september, journ.anm). Jeg ringte han opp og sa: «Unnskyld meg, men dere lurer meg skikkelig». Da ble han sint på meg, kjeftet, snakket veldig fort og la på. Da jeg ringte opp igjen, sa han at neste regning ville være på null kroner.

Men neste regning, som de mottok 10. oktober, var på nesten 1900 kroner, for estimert forbruk mellom 7. okotber og 1. desember. Det viser regningen AO har fått se.

Om at strømregningen til Louis Pizza var høyere enn tidligere, sier Sveva først og fremst skyldes høye priser i høst.

– Utover det kan forskjeller i forskudd og etterskudd også på virke hvor mye man betaler på ulike tidspunkt. Louis Pizza har hatt en meget god strømavtale som har sikret bedriften en maksimal pris som bare er halvparten av det spotrisen for Oslo området har ligget på i perioden.

Etter selgeren la på røret, skal Amanda ha pratet med en kvinne i GNP Energi som skal ha opplyst at de ville måtte betale et gebyr på flere tusen kroner hvis de ønsket å bryte avtalen.

– Da vi for denne type avtaler sikrer strømavtalen, volum og pris, for en lang tid fremover er det et bruddgebyr for å gå ut av avtalen. Dette blir omtrent som å gå ut av et fastrente lån før tiden. Normalt ville det derfor ha kostet Louis Pizza et visst beløp å komme ut av avtalen slik det ble referert fra vårt kundesenter, svarer Sveva på dette.

Les også

Fysen på noe digg? Disse stedene er det verdt å besøke

Eieren av pizzastedet Live Glesne kaller det hele for «drøyt».

– Jeg har kjent Amanda siden hun var papirløs flyktning med aleneomsorgen for en liten datter i 2016, og blir nok litt løvemamma når noen prøver å utnytte henne. Hun er fryktelig lei seg for det som har skjedd og har ikke noen grunn for å skulle gjøre dette med vilje, hun er bare lurt, sier hun og tilføyer:

– Jeg blir ekstremt forbanna. De utnytter en person i en sårbar situasjon. Også i disse tider med dyre strømpriser i utgangpunktet. Vi er en liten bedrift som kanskje ikke overlever korona.

Styreformann og fungerende administrativ direktør Gisle Sveva i GNP Energy avviser dette:

– Vi kjenner ikke den ansattes private situasjon og påstanden om at selgeren har utnyttet hennes situasjon er derfor ikke rimelig.

– Vi har dog et ekstra ansvar for å sikre oss kunden har forstått hva hun signerer på og at hun er signatur berettiget. Det har vi ikke gjort i dette tilfellet og det beklager vi. Utover det har den ansatte også en selvstendig forpliktelse til å ikke signere på noe hun ikke har myndighet til eller forstår.

GNP beklager

To dager etter Louis Pizza kontaktet strømselskapet, skal GNP Energy ha lagt seg flate og beklaget.

– Det er veldig deilig. De kommer ikke til å gjøre det vanskelig for oss å bytte leverandør, og vi dropper å anmelde, sier Glesne til AO tirsdag.

– Vi beklager oppførselen og fremgangsmåten til selgeren og vår forhandler. For oss er ikke dette akseptabelt og ikke slik vi ønsker å operere. Dette har jeg personlig overbrakt til daglig leder hos Louis Pizza, sier styreformann og fungerende administrativ direktør Gisle Sveva i GNP Energy.

Han gjentar at de tar avstand fra påstandene om svindel.

– Vil dere tilbakebetale Louis Pizza for de allerede belastede strømregningene?

– Vi har funnet en løsning med Louis Pizza som vi opplever begge parter er tilfredse med, sier Sveva.

Louis Pizza har ikke visst hvem selgeren som skal ha vært svært pågående ovenfor Amanda er, da han ikke skal ha opplyst navnet sitt.

Vet dere hvilken selger det er snakk om som har vært i kontakt med Amanda, og vil avdekkelsen av dette få noen konsekvenser for vedkommende?

– Den aktuelle selgeren arbeidet hos en av våre forhandlere. Han arbeider ikke lenger hos denne forhandleren, svarer Sveva.

Endrer praksis

Vil dere foreta en gjennomgang av inngåtte avtaler for å overse om det er flere avtaler som kun er signert med et fornavn?

– Dette er ikke en relevant spørsmålstillingen, da avtalen ikke er signert kun med et fornavn, men vi kommer til å jobbe videre med interne rutiner og prosesser for å heve kvaliteten i alle nivåer inkludert retningslinjer for selgere/forhandlere og berettiget signatur.

Vil denne saken føre til noen endringer i deres praksis?

– Ja, vi vil etablere klarere retningslinjer for våre forhandlere, og legge inn et element av økonomisk incentiv basert på kvalitet og kundetilfredshet.

– Er det noe dere ønsker å legge til?

– Igjen bare å beklage oppførselen og fremgangsmåten. Det er ikke slik GNP Energy skal operere i markedet. Vi har kommet frem til en løsning for Louis Pizza som vi oppfatter begge parter er tilfredse med. Vi ønsker Louis Pizza med eiere og ansatte alt godt i fremtiden.

PIZZABJØRG: Ingebjørg Iversen og Atle Gabrielsen Førsvoll tester pizza. Video: Ingebjørg Iversen / Avisa Oslo

Les også

På sekunder var Renates Instagram-konto hacket og overtatt: – Det er livsverket mitt