Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Ingenting irriterer de grønne mer enn bilen. Det gjelder særlig privatbilen. Den skal rett og slett fjernes fra Oslos overflate. Vi husker jo alle at MDG tok makten i Oslo med et løfte de aldri klarte å innfri, nemlig en bilfri by innenfor Ring 1.
I sitt siste partiprogram skriver de: «Lastesykler kan gjøre det attraktivt for flere å bytte ut bilen med sykkel, for å frakt barn og varer i hverdagen.»
Det kan kanskje være greit å minne om at snittemperaturen i et snødekt og glatt Oslo i januar er minus fem grader?
LES OGSÅ:
Damplassen i Ullevål Hageby: Oslofolk tar ikke for gitt at de skal kjøre overalt
Ingen pågående konflikter
Nå er altså turen kommet til den viktige møteplassen og gjennomgangsåren Damplassen. For de av dere som ikke har vært der, så er kanskje dette området den beste illustrasjon på at alt går som smurt når alle trafikantgrupper tar hensyn til hverandre.
Hverken bilister, syklister eller gående har noen konflikter gående. På Damplassen har det siden tidenes morgen vært plass til alle. Denne trafikk-idyll vil MDG nå ødelegge, og lanserer to grep som det er umulig å tolke på annen måte enn at frem og tilbake er like langt.
For det første mener MDG at de tømte parkeringsplassen på Damplassen isteden skal fylles opp med minst 30 utleiebiler. Og om ikke det skulle være nok så vil MDG fylle plassen med lastesykler, som visstnok skal deles av de som tror at det skal redde jorda.
Historien om Damplassen er jeg stygt redd for også avslører MDGs nye metode. Den handler om å velge seg velfungerende torg og gater for å synliggjøre partiets radikale symbolpolitikk ytterligere gjennom valgkampen. I dette ligger det også noe farlig. MDG er idag blitt parti under sperregrensen på nasjonalt nivå. I Oslo er det kanskje knapt 10 prosent som nå ville stemt på partiet.
Håpløse bilister
At MDG holder møter i hovedstaden der bilen er den store synderen har lite med demokrati å gjøre. MDG hevder også at de er på lag med de som bor på for eksempel Damplassen. Det siste er selvfølgelig bare tull, fordi privatbilene som parkerer på Damplassen gjør ikke det på grunn av manglende tidsfordriv. Dette er parkeringsplasser folk trenger.
Vi vil ta opp denne saken i bystyret. Vi vil både kreve og forlange at MDGs samferdselsbyråd Sirin Stav sørger for en uavhengig konsekvensutredning før det tar helt av på Damplassen.
Les flere debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten
Damplassen i Ullevål Hageby: Oslofolk tar ikke for gitt at de skal kjøre overalt
Som barn forsto jeg ikke hvorfor broren min var så illsint. Nå gjør jeg det
Ikke skjul realiteten fra oss