Det var bekmørkt.

Ola Wolff Elvevold husker at regnet høljet ned da han og de 32 andre Natur og Ungdom-aksjonistene lenket seg fast til de fire portene inn til gasskraftverket som tårner over Fensfjorden og resten av landskapet på Mongstad. All trafikken inn og ut stanset opp.

Så satt aktivistene der og ventet på det uunngåelige:

At Lindås lensmannskontors utsendte skulle dukke opp, be dem fjerne seg, få nei i retur og sette i gang med pågripelsene.

– Hvordan er det å sitte og vente på å bli arrestert?

– Jeg husker det som intenst. Ikke farlig eller ugreit, men absolutt intenst. Det er et alvor over det. Og det bør det være når man med viten og vilje bryter loven for å prøve å hindre noe som er juridisk lovlig, men som man er sterkt imot og mener er galt, sier Elvevold i dette intervjuet med Avisa Oslo.

Fra aktivist til Oslo SV-topp

Det er gått nesten femten år siden den sivile ulydigheten i 2007. Det ble totalt to slike aksjoner til, og i 2021 er klimaendringene fortsatt den store fienden for Elvevold.

Men han har flyttet fra Tromsø til Oslo. Han har også byttet ut rufsete allværsjakker, lenker og protestplakater med skjorte, hornbriller og en pen, grønn genser. Og Elvevold er ikke lenger aktivist.

Han er småbarnsfar og SV-politiker, som nylig ble Oslo SVs gruppeleder i bystyret – et sentralt heltidsverv som innebærer tålmodighetskrevende og langdryge forhandlinger om Oslo-budsjettet og andre viktige saker.

De som kjenner ham, omtaler 33-åringen som «lyttende», «rolig» og «ikke den som tar størst plass». Han beskrives rett og slett som en veldig ordentlig fyr.

– Men du får meg ikke til å fordømme folk som engasjerer seg sterkt for klima og miljø. Det er en «fuckings» krise. Innenfor ikkevoldelige rammer så må hele den demokratiske verktøykassa tas i bruk, understreker Elvevold.

– Noen ganger er sivil ulydighet nødvendig?

– Ja.

– Hvorfor?

Elvevold nøler litt. Så svarer han:

– Det er på en måte ikke politiske vedtak som setter premissene. Det er det verdens klima som gjør. Dermed finnes det tilfeller der vedtak er feil, selv om det er lovlig, åpent og demokratisk. Ta Mongstad da. Vi fikk jo rett. Historiens dom over det vil være at tung satsing på norske gasskraftverk var en dårlig idé.

Vil kjempe for utslippskutt

Det er en grunn til at dette intervjuet i stor grad handler om klima- og miljø.

Det var klimasaken som fikk Ola Wolff Elvevold og hans kone Kari Elisabeth Kaski, SVs finanspolitiske talsperson, inn i politikken og Elvevold snakker på inn- og utpust om temaet.

Som Sunniva Holmås Eidsvolls etterfølger i gruppeledervervet leder han seks representanter i bystyret. Mye av arbeidet handler om å begrense Oslos klimautslipp.

– Hva er det viktigste Oslos bystyre og SV må gjøre framover?

– På et overordnet plan er det å gjøre det mulig å leve miljøvennlige liv på en god måte, gode trygge, miljøvennlige liv. Vi har noen hårete mål. Oslo skal være en nullutslippsby i 2030. Det er veldig ambisiøst, men nødvendig hvis en skal ta Parisavtalen på alvor, sier Elvevold, og fortsetter:

– Det viktigste vi gjør er å gjøre det mulig med gode liv innenfor de rammene. Da må kollektivtrafikken fungere godt, biltrafikken må ned og transporten må over på nullutslipp.

Der bompenger og bilfrie gater har ført til protester fra partier som FNB og Frp, mener Ola Wolff Elvevold at det ikke er noen motsetning mellom det grønne skiftet og å gjøre Oslo til en bedre by for folk.

– I en storby som Oslo er omstillingen en utfordring, absolutt, men de aller fleste av løsningene gir en bedre by. Se på den gata her.

– What's not to like?

Wolff Elvevold peker ut mot Torggata – en av gatene han selv husker best fra da han flyttet til Oslo i 2007.

Gata mellom Stortorvet og Ankertorget var en grå og trist murkorridor.

Nå er den en gate en virkelig kan kjenne hovedstadens puls. Restaurantene og utestedene holder det gående til langt på natt, og de gule tallene på sykkeltellerskiltet har økt, ifølge Bymiljøetatens egne tall. Eksempelvis syklet rundt 6.000 personer gjennom gata i uke 47 i 2017. Det tilsvarende tallet for samme uke i 2020 var snaut 17.000 syklister.

– Gata har blitt bedre å sykle i, og den har blitt mye hyggeligere. Så «what's not to like», spør Elvevold om gata, som ble omlagt til en sykkel- og gågate etter nederlandsk modell i 2014.

På spørsmål om hvorfor han ikke er MDG-er, svarer Elvevold som følger:

– Klima har alltid vært det viktigste for meg. Men du kan ikke se det atskilt fra samfunnsklimaet. Det er helt avgjørende at vi har et samfunn med små forskjeller, tillit mellom folk og at de som sliter ikke blir satt på bar bakke. Vi trenger et robust samfunn for å komme gjennom de store omveltningene vi skal gjennom.

Forsvarer nullutslippssonene

SV er et av byrådspartiene som ønsker å innføre nullutslippssoner i Oslo.

I første omgang ønsker byrådet å lage en sone i Oslo sentrums kjerne der det ikke er lov for diesel- og bensinbiler å kjøre, før de planlegger å utvide ordningen til andre deler av byen på et senere tidspunkt.

Usosialt, mener kritikere, som blant annet inkluderer Rødt – et parti til venstre for SV.

– Ap, SV og MDG legger altså opp til at man kan kjøpe seg forbi begrensninger på privatbilismen ved å ha en elbil. Det løser verken klima-, miljø- eller ressursutfordringene Oslo og verden står overfor, uttalte Rødts leder i Oslo, Siavash Mobasheri, i februar.

Andre kritikere har gått løs på at nullutslippssonene gjør livet vanskeligere for folk med behov for å bruke bil.

På spørsmål om hvorfor Elvevold likevel er for sonene, svarer han som følger:

– Av flere grunner. Debatten er blitt litt fordreid. Veldig mye handler om personbilen, men den viktigste grunnen til at vi behøver grepet, er omstillingen av næringstransporten, at vi må ha flere lette og tyngre varebiler og lette lastebiler over på nullutslipp. Det finnes gode kjøretøy som gjør jobben godt. Men det mangler kraftige nok virkemidler. Fordeler i bomringen er ikke nok alene – det trengs mer for å få distributørene over på nullutslipp.

Åpner for unntak

– Men det handler jo også om personbiler. Hva tenker du om de som er bekymret for at de blir rammet?

– Da vil jeg si at vi i første omgang vil innføre det i et ørlite område der få folk med bil bor. Her skal vi gå gradvis fram, og jeg kjøper ikke at sonen blir en stor utfordring for mange mennesker avhengige av å kjøre helt inn i sentrumskjernen. Og for dem som rammes, er det et stadig større bruktbilmarked for elbiler. Det er ikke riktig at folk må kjøpe seg Teslaer til en halv million.

– Men hvis man utvider sonene vil de omfatte langt flere?

– Ja. Jeg er åpen for å se på hvor mange som rammes i de ulike sonene og se på mulige unntak.

– Unntak?

– Det vil avhengig av tempo og omfang. Vi har ikke tatt til orde for å gjøre hele Oslo skal bli en nullutslippssone over natta. Det må tilpasses og vi må diskutere innføringen.

– Husk også at dette byrådet har vært tydelig på at det er risky å kjøpe en ny fossilbil i Oslo i 2021. Så hvis du insisterer på å gjøre det, må du regne med vilkårene blir strammet til. Det kan ikke være noe sjokk, understreker Ola Wolff Elvevold.

Usikker på regjeringen

Der Statens vegvesen har satt spørsmålstegn ved om nullutslippssonene faktisk er lovlig å innføre i Oslo, har Ap og Sp-regjeringen ikke satt av penger til forlenget koronakompensasjon for kollektivselskapene.

Det får Elvevolds eget parti til å fortvile. De har krevd en krisepakke på 500 millioner kroner, men også refset storbypolitikken til Støre-regjeringen.

– Hvor trygg kjenner du deg på at dagens regjering vil være en bedre støttespiller der enn den forrige?

– Det er jeg usikker på. Når en leser Hurdalsplattformen, er bykapittelet ganske magert. Det er noen positive elementer som økt statlig andel til kollektivprosjekter, men når en ser på helheten og hvem som sitter ved de viktige postene, er jeg ikke noen jublende optimist. Men vi skal gi regjeringen en fair sjanse, svarer Elvevold.

– Men jeg merker meg jo at de ikke snakker så mye om kollektivtransport og barnefattigdom i de store byene.

De to sistnevnte temaene skal SV-eren Elvevold jobbe med i utallige timer framover. Det ser han fram til. Og SVs nye gruppeleder er helt åpen for at noen skal ta sivil ulydighet i bruk mot ham og andre maktpersoner dersom de mener at det ikke leveres.

– Hvis Oslo Natur og Ungdom mener byrådet gjør en for dårlig jobb, håper jeg de stiller opp utenfor rådhuset og roper etter meg.

– Er de velkomne til hagen din på Veitvet også?

– Helst ikke hagen, men på T-banestoppet og andre steder er de velkomne til å plage meg, sier Ola Wolff Elvevold og ler.