(Oslodebatten)

Beboere i Johan Svendsens gate på Torshov har samlet inn over 1000 underskrifter mot fjerning av 110 beboerparkeringsplasser, til fordel for etablering av sykkelvei. Beboerne føler seg overkjørt og ikke hørt i prosessen, og ønsker ikke at det bygges sykkelfelt i gata som allerede er tilrettelagt for sykling i blandet trafikk, noe naboene mener fungerer godt.

LES OGSÅ: Torshov-beboere protesterte mot fjerning av opptil 110 parkeringsplasser: – Vi føler oss overkjørt

Mange trenger bilen hver dag, eller av og til

Folk har forskjellig behov for å komme seg fram. For noen holder det med kollektiv, andre sykler uansett vær. Men mange trenger også bilen, enten hver dag eller av og til. Om man er syk, har omsorgsansvar, lang reisevei til jobb som ikke funker med kollektiv, eller hva som helst annet. Det er hele poenget - folk har ulike behov som er sammensatt. Og derfor må byen ha rom for alle.

I går møtte jeg folk i Johan Svendsens gate, som er dypt fortvila for at de kan miste 110 beboerparkeringsplasser til fordel for unødvendig sykkelvei. Det var egentlig den perfekte dagen for det, med tanke på været. Mens jeg venta på trikken østover på Nationaltheateret holdeplass, spant de vestgående seg oppover den lille bakken i sneglefart. Å gå er krevende, og for å gidde å sykle skal du være ganske innbitt. Busser er innstilt og det er generelt kaos.

På dager som dette vil mange i enda større grad enn før trenge bilen.

LES OGSÅ: Oslo kommune har solgt langt flere beboerparkeringer enn det er parkeringsplasser

Prioriter sykkelvei der det er utrygt

SV, Ap og MDG har satt et mål om hvor mange kilometer sykkelvei byrådet skal bygge før valget, og nå er det tydeligvis folk på Torshov sin tur til å bli rammet.

Jeg sykler vanligvis hver dag (ikke i dag) og er for at det skal bli lettere å være syklist i Oslo. Men i denne gata er det ikke en eneste utfordring med å sykle. Det er et ledd i å nå byrådspartienes mål om kvantitet, ikke kvalitet.

Oslo Senterparti har i budsjettene til byen vår foreslått å prioritere sykkelveier der det er utrygt og ulykkesutsatt, og at bydelsutvalgene og naboene skal tas med i beslutninga om hvor det skal bygges. Og fjerner man beboerparkeringer, skal de erstattes av nye i nærområdet. For fjerning av beboerparkeringsplasser gjør det vanskeligere for folk å finne parkering, og fører til mer kjøring for å finne parkering.

Oppfordringa til byrådet er å lytte til folk i byen vår, ikke bare se til egne mål, og huske at vi alle er ulike og har ulike behov.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Bilister er mønstertrafikanter. Det er jeg som er problemet

Les også

Foreslår bilfritt innenfor Ring 3: Ingen gjennomkjøring, med ett unntak

Les også

Bilen har holdt kjelleren i nybygg som gissel

Les også

Foreslår bilfritt innenfor Ring 3: Ingen gjennomkjøring, med ett unntak