Det forteller forsikringsselskapene If, Gjensidige og Tryg til Avisa Oslo.

– I Oslo er det godt tilrettelagt for helårssykling, med stort sykkelnett og salting av sykkelfeltene. I tillegg er den en kultur for transportsykling, og mange sykler til jobb også på vinteren, sier Sigmund Clementz.

Han er kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If og forteller at siden vinteren startet har forsikringsselskapet mottatt flere titalls skademeldinger om stjålne sykler – de fleste av disse i Oslo.

Mer å hente for tyvene

Og de som sykler om vinteren, de har gjerne dyrere sykler enn den gjengse syklist:

– De som sykler fram og tilbake fra jobb nå, er ihuga jobbsyklister. Det er folk som pendler fra Nordstrand, og sykler gjennom hele byen. Om vinteren er det en høyere andel dyre sykler ute på gater og veier. Når det er kaldt og vinden biter, møter du syklister med piggdekk og avanserte, kostbare sykler, sier Clementz.

I tillegg er det mange som bruker dyre elsykler i Oslo, også om vinteren. Nesten hver fjerde sykkel som blir meldt stjålet til If er en elsykkel.

Dyrere sykler, betyr høyere fortjeneste for tyvene. Det ser man på erstatningskravene, forteller Clementz:

Gjennomsnittlig erstatning hos If har ligget på 12 000–13 000 kroner siden november. Dette er mye høyere enn ellers i året, gjennomsnittlig erstatningssum ved sykkeltyveri rett over 9 500 kroner fra forsikringsselskapene, ifølge fra Finans Norge.

– Ikke unaturlig

Også Gjensidige forsikring og Tryg forsikring, bekrefter det Clementz sier

– Vi kjenner oss også igjen i at sykler som stjeles om vinteren er dyrere, bekrefter Bjarne Aani Rysstad, kommunikasjonssjef hos Gjensidige.

De to foregående vintrene har snittet for erstatningskrav til dem ligget på 15.000 kroner, mens normalen er mellom 9.000 – 12.000 kroner resten av året.

Også Rysstad peker på at har vintersyklistene antakelig legger mer penger i sykkelen og utstyr.

– Skal man sykle om vinteren bør man ha piggdekk, noe som krever en liten innsats i form av å legge om dekk. Det tror jeg også forsterker at kun de ivrigste velger å sykle om vinteren. Har man en ekstra flott sykkel er det nok mer fristende å bytte dekk og kunne sykle hele året, sier han.

Hos Tryg Forsikring viser tallene et snitt på cirka 100 tyverier i måneden, opplyser kommunikasjonsrådgiver i Tryg Torbjørn Brandeggen.

– Det er ikke unaturlig gitt at sykler som brukes vinterstid gjerne er nyere, mer solide og har dyrere dekk, og spesielt elsykler er betraktelig dyrere enn vanlige sykler. Erstatninger etter sykkeltyverier for vintermånedene lå i fjor på rundt 10.500 kroner i snitt, er gjerne noe høyere i år. Snittet for året for forsikringsbransjen er rundt 9500, forteller Brandeggen.

– Som å knyte fast med kokt spaghetti

For å unngå å bli frastjålet sykkelen, har Clementz ett klart råd:

– Ikke bruk vaierlås. Det er omtrent som å knyte fast sykkelen med kokt spaghetti.

Ifølge Clementz tar det tyvene bare et par sekunder på å klippe over en vaierlås. Det har han personlig erfaring med selv:

– Jeg har debutert som sykkeltyv, og «stjålet» min egen sykkel låst med vaierlås. Det tok meg rundt tretti sekunder, med et veldig enkelt utstyr å klippe dem opp.

I stedet bør man gå for bøylelås – og gjerne to.

– Denne låstypen trenger sykkeltyvene helt andre verktøy for å åpne, og det tar lang tid. Det øker risikoen for å bli oppdaget. Slikt stresser tyvene, sier Clementz.

Han legger til at folk flest ikke trenger en sykkelforsikring utover dekningen på innboforsikringen. Forsikringsselskapene har de siste årene oppgradert maksbeløpene sine for sykkeltyveri betraktelig, og hos If ligger dette beløpet nå på 40 000 kroner.

10 tips mot sykkeltyveri

  • Velg en solid lås det vil ta lang tid å bryte opp. Pris og kvalitet henger som regel sammen. Bøylelåser har vist seg å ha høy motstandskraft.
  • Lås sykkelen med to ulike låssystemer, da trenger sykkeltyven ulike verktøy.
  • Fest sykkelen i noe solid og fastmontert.
  • Sett helst fra deg sykkelen der det er mange folk hele tiden, da er den mer ubehagelig å stjele.
  • Parker sykkelen der det er opplyst. Mørke portrom er en sykkeltyvs ønskedrøm.
  • Ta vare på kvitteringen, skriv opp rammenummeret på sykkelen og oppbevar det på et trygt sted. Rapporter inn rammenummer ved anmeldelse av sykkeltyveri.
  • Husk å ta av ekstrautstyr som sykkelcomputer før du forlater sykkelen. Ta med batteriet til elsykkelen når du parkerer.
  • Tar du av setet på sykkelen, gjør du den mindre attraktiv. Noen demonterer også forhjulet når de setter fra seg sykkelen.
  • Et tips for de virkelig vågale og dedikerte: Gjør sykkelen litt stygg ved å male eller lakke på den.
  • Når den ikke er i bruk, trives sykkelen best i en låst garasje eller bod.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Les også

«Jeg bare er her. Oversett. Til overs»