– Det er jo nesten så en blir provosert av alle de enorme takflatene helt uten solceller, sier finansbyråd Einar Wilhelmsen (MDG).

Wilhelmsen tok nylig en runde på Google Maps. Det han så var store og nakne tak på næringsbygg – helt uten solcellepaneler.

Det fikk MDG-politikeren til å ta til Twitter. Der la han ut satellittbilder av henholdsvis IKEA Furuset, Postens Østlandsterminal og Coca-Colas lokaler på Lørenskog.

– I og rundt Oslo ligger gigantiske tak- uten solceller. Hvor er næringslivet i den situasjonen vi er i nå? Ja, jeg ser på dere, Posten Norge, Coca-Cola Norge, IKEA Norge og mange flere. Rådhuset og mange av Oslo skoler har solceller. Hva med dere?

Til Avisa Oslo sier han:

– Nå bør alle som eier bygg med svære tak gå i seg sjøl å se om også de kan bidra.

Kontant svar fra Posten

Spørsmålet fra Wilhelmsen får et kontant svar fra Postens pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen. I Postens tilfelle mener Pettersen at Wilhelmsen «slår inn åpne dører».

– Vi har tenkt denne tanken for lenge siden, sier Pettersen, som opplyser at Østlandsterminalen får på plass et sted mellom 10.000 og 20.000 kvadratmeter med solcellepaneler på taket i løpet av neste år.

Anlegget kommer til å forsyne bygget med energi nok til at det er selvforsynt med energi på dagtid sju til åtte måneder i året, ifølge Postens pressesjef. Pettersen opplyser for øvrig at alle Postens nye terminaler bygges med solcelletak

– Vi ser også over gamle anlegg, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, som også opplyser at Posten på sikt regner med at selvforsyningsprosjektet går i pluss.

Ber næringslivet ta ansvar

Pettersen håper også at Wilhelmsen blir glad når solcelleprosjektet på Østlandsterminalen står klart. Det kan Wilhelmsen bekrefte at han blir. MDG-politikeren understreker at Europa er på vei i en vinter, der strømproduksjon kan bli helt prekært.

– Vi er midt oppi en krig der Putin bruker energi som våpen. Målet er å svekke vår solidaritet med Ukraina. Han stanser gassleveranser til EU og håper at vinteren tvinger oss i kne, og at støtten til Ukraina blir lunken, sier Oslos finansbyråd.

Wilhelmsen, som selv er fornøyd de rundt 800 kvadratmeterne med solceller rådhuset har, understreker at alle bidrag betyr noe i tiden framover. Derfor håper han at så mange næringslivsaktører som mulig snur seg rundt.

– All ny produksjon vil dytte prisene ned, sier Einar Wilhelmsen, som viser til Tysklands enorme solenergi-satsing.

Ifølge Bloomberg økte landet med EUs største økonomi sin solenergiproduksjon med 5.3 gigawatt – altså 5.3 millioner kilowatt – i fjor.

For øyeblikket utgjør solenergi ti prosent av Tysklands totale konsum. I Oslo har støtte fra Klimaetaten bidratt til at Hydro skal bygge det de kaller Norges største solcelleinstallasjon på et kontorbygg, slik tidligere omtalt av E24.

– Det fine med solenergi er at det er mulig å få til mye i løpet av relativt kort tid, understreker Einar Wilhelmsen til Avisa Oslo.

Vurderer solcelletak på Furuset

IKEA Norges bærekraftssjef Siri Norhagen sier at IKEA har fått med seg Wilhelmsens anmodning og deler synet hans om å utnytte ressurser på en best mulig måte.

I Oslo-området har IKEA hatt en solcellepark i drift på et varehus i Slependen siden i våres. Solceller på taket er også en del av planene for et sentrallager i Vestby.

– Når det gjelder IKEA Furuset, er vi inne i planstadiet for en større ombygging. Vi er ennå i startfasen, men muligheten for solceller kommer til å bli vurdert, sier Norhagen til Avisa Oslo.

Samtidig framhever Norhagen IKEAs mål om å bli hundre prosent sirkulære og klimapositive innen 2030. Målet innebærer kort fortalt at IKEA-produktene enten består av fornybart eller tidligere brukt materiale. I Oslo bidrar et samarbeid mellom IKEA og Haraldrud gjenvinningsanlegg til det målet.

– For oss betyr det å bli klimapositive at det totale IKEA bidrar mer enn det belaster, sier Siri Norhagen.

Snøutfordringer

Coca-Cola Europacific Partners Norges kommunikasjonsdirektør Per Hynne sier det er positivt at myndighetene utfordrer næringslivet på energieffektivisering og klimakutt.

Han sier at Coca-Cola har store ambisjoner om klimakutt, og investerer tungt i teknologi for å redusere selskapets klimaavtrykk. Når det gjelder bygget på Lørenskog, sier han at selskapet har hatt et forprosjekt.

Det viste, ifølge Hynne, at å installere solcellepaneler er utfordrende med tanke på eksisterende konstruksjon og byggemasse. Utfordringene knytter seg særlig til når det snør tungt om vinteren.

– Det betyr ikke at vi har lagt bort solcelletanken for godt. Vi sjekker alltid energieffektive tiltak ved utskiftninger av utstyr og infrastruktur. Blant annet har vi byttet pumper, kjølemaskiner, lyskilder og mer, sier Per Hynne.

Deretter tilføyer han følgende:

– Utover dette, så har vi endret hele bilparken til våre selgere, slik at de nå kjører med elektriske biler. Vi jobber også kontinuerlig sammen med våre leverandørene for at de også kutter i sine utslipp.