I den nye byrådsplattformen er to T-banetunneler på til sammen om lag 2,5 milliarder kroner, og to biltunneler på til sammen om lag 22 mrd inne. Det kommer til å kreve hard prioritering, for det finnes ikke penger til alt i Oslopakke 3-samarbeidet.

Skal byrådet gå for tunnelene Manglerud og Røatunnelen, som forrige byråd sa nei til fordi de vil øke trafikken begge steder totalt sett, men som Oslo FrP og Høyres velgere på Oslo vest ønsker?

Eller skal kollektivtrafikken prioriteres, hvor Volvatsvingen trengs for at ikke Fornebubanen skal bli «å kjøpe en trefotet hest» slik Lae Solberg har sagt, og som er vurdert samfunnsøkonomisk lønnsom?

Jeg vil argumentere for at T-banetunnelene har noe helt spesielt ved seg, som byrådet bør prioritere først av alle samferdselsprosjekter.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Volvatsvingen

Volvatsvingen er en planlagt tunnel på noen hundre meter under Volvat, som gjør det mulig å kjøre T-bane rett fra Blindern til Skøyen når Fornebubanen er klar.

Hvis Volvatsvingen bygges vil det åpne for ei linje som kan kjøre mellom Fornebubanen og Grorudbanen over Storo, uavhengig av om fellestunnelen er åpen eller stengt. Det blir litt mer kronglete å bytte på litt andre steder enn til vanlig, men det vil fungere.

Den store gevinsten er beredskap. Alle dagens linjer kjører i dag den såkalte fellestunnelen mellom Tøyen og Majorstuen. Blir det driftsstans her stopper det meste av T-banen opp. Dette vil også gjelde for Fornebubanen når den kommer. Ei vendesløyfe finnes riktignok ved Stortinget stasjon, men løser bare deler av problemet.

Volvatsvingen endrer dette. Tunnelen vil gi Oslo vest hyppigere avganger på Fornebubanen, og Blindern, Forskningsparken og Ullevål vil få direktelinje til Skøyen, Lysaker og Fornebu.

Ensjøsvingen

Ensjøsvingen er en planlagt tunnel som gjør det mulig å ta T-banen direkte fra Ensjø til Carl Berner. Hvis denne bygges vil det ved være mulig for alle de østgående linjene som passerer Ensjø (1, 2, 3 og 4) å også opprettholde et visst rutetilbud hvis fellestunnelen er stengt, fordi vognsettene kan kjøre over Storo til Fornebu for å snu.

Foruten et bedre rutetilbud vil de to prosjektene redusere sårbarheten i nettet vesentlig, fordi det ikke lenger vil finnes ett enkelt punkt hvor feil stanser hele T-banenettet. Det er en vanlig måte å sikre kommunikasjonsnett på.

Grepet kunne vært nevnt i Totalberedskapskommisjonens rapport. Den ble levert i vår og ledet av tidligere forsvarssjef Harald Sunde. Den sier i sin hovedanbefaling at det er et stort behov for å prioritere sikkerhet og beredskap, og at tida for den prioriteringa er nå. Rapporten poengterer hvordan trusselbildet har endra seg og visker ut grensene mellom statssikkerhet og samfunnssikkerhet.

Det er med andre ord god timing å bygge Volvatsvingen og Ensjøsvingen nå, ikke bare fordi det er billigst å gjøre det samtidig med Fornebubanen, men fordi det vil være et godt svar på beredskapskommisjonens oppfordring.

Det forrige byrådet sørger for at vannforsyninga til Oslo blir mer robust. Til en brøkdel av prisen kan det påtroppende gjøre det samme for T-banenettet. Timinga er nå og vi forventer at Høyre leverer på viktige valgløfter om T-bane.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Vi avblåser testen på Damplassen. Men drømmen om færre biler lever videre

Les også

Arbeiderpartiet velger blå side i bydelen. Vi er dypt skuffet

Les også

Et skjult, magisk sted på Carl Berner: Her er det umulig å hate hverandre