Gå til sidens hovedinnhold

Tabbe å slutte med automatisk åpne dører

Hvis ikke T-banen går tilbake til automatiske dører, så håper jeg i hvert fall at innlegget mitt leder til en diskusjon om offentlig transport og universell utforming.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Onsdag 17. november tok jeg bane 5 mot Vestli. Da fikk jeg se et ganske underlig skue. En dame med tre hunder på slep rakk ikke å trykke på døråpneren før det var for sent. Det er tydelig at overgangen fra automatisk til manuell døråpning har gjort mange forvirret.

Før pandemien var manuell døråpning standard på T-banen, men under pandemien har folk blitt vant med at døra åpner seg selv. Det syns jeg Ruter burde fortsette med i fremtiden også. For automatisk døråpning er ikke bare en måte å unngå smitte på, men er dessuten veldig kjekt for byens rullestolbrukere, og folk kommer seg lettere av å på T-banen når de ikke må fikle med dørene.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Skriv til fawad@ao.no

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Det første vi bør tenke på er at pandemien ikke er helt over ennå. Folk blir fremdeles smittet av Covid-19, og nye mutanter gjør det til og med vanskelig for de som er vaksinerte. Selv om de har mye mindre sannsynlighet for å bli smittet enn uvaksinerte er de likevel ikke 100 prosent immune. Vi kommer mest sannsynlig til å slite med mutanter i åra framover, og vaksinebooster vil bli nødvendig for flere grupper i samfunnet.

I mellomtiden tror jeg ikke vi bør gi opp alle smittevernstiltaka riktig ennå. Små tiltak som automatisk åpne dører og sprit ved inngangen til butikken bør fortsette litt til. Jeg tror også smitterekorder kan ha sammenheng med at vi har gitt opp smittevernstiltak for tidlig.

At folk som tar offentlig transport må trykke på den samme knappen er jo en massiv smittekilde.

Et annet aspekt Ruter ikke tar innover seg, er at folk i rullestol setter pris på de automatiske dørene. Offentlig transport bør ha som mål å være universelt utformet. At rullestolbrukere ikke må kollidere i dørene med en ørliten sjanse for å nå knappen før banen går videre, er jo et tydelig eksempel på det. Det er diskriminering på basis av funksjonalitet.

Med tanke på Ruter og Sporveiene har en historie med å diskriminere rullestolbrukere, syns jeg Ruter bør gi rullestolbrukere og andre som trenger det automatiske dører. Universell utforming er ikke bare ramper, men og automasjon. Det er uhyrlig vanskelig for rullestolbrukere og fikle med både rullestolen og dørene på T-banen.

Argumentene jeg har hørt mot automatiske dører, fikk jeg høre av en av mine medpassasjerer på den samme turer med femmerbanen. De vil slutte med automatiske dører fordi de mener det leder til slitasje. Det argumentet framstår veldig tynt. For dørene åpner seg opp omtrent like mye med manuelle og automatiske dører, og forskjellen i slitasje må være utrolig liten.

Et annet argument er at det leder til forsinkelser. Er denne akkumulasjonen stor nok til å veie opp for fordelene med automatiske dører? Hvor stor er egentlig denne forsinkelsen?

Les flere debattinnlegg og følg Avisa Oslos nye debattside OsloDebatten

Les også

Ruter opererer med gårsdagens strategi

Les også

Ruter om kundeflukten: Vil teste ut fleksible billettløsninger i den nye appen

Les også

Gutten setter en sprøyte i halsen til en ung jente som ligger på fortauet

Les også

For 13 år siden giftet jeg meg med en fra Pakistan. Kan det gå bra?  

Kommentarer til denne saken