(Nettavisen)

1. november i fjor ble nytt drosjeregelverk satt i kraft, som åpner opp for mer konkurranse på markedet. Når behovsprøvingen på drosjeløyver fjernes, betyr det at det ikke lengre vil være et fast antall aktører i næringen.

Denne muligheten griper nå selskapet Bolt, som kanskje er mest kjent for å ha elsparkesykler til utleie i hovedstaden. Onsdag lanserer de taxitilbud i Oslo.

Midt under koronapandemien tar de sjansen - og lover til og med lavere priser enn konkurrentene.

- Vi mener at vi kan tilby lavere priser fordi vi på sikt kan sørge for høyere etterspørsel, og da får sjåførene flere kjøreturer, sier Nils Wijkmark, regionsjef for Bolt i Nord-Europa, til Nettavisen.

Les også: Karoline frykter ikke arbeidsmarkedet - tross mørk spådom fra SSB-rapport

Pris følger etterspørsel

Han forklarer at de tror lavere priser gir økt etterspørsel, og når de har kommet godt i gang i Oslo-markedet, vil det lønne seg for alle parter.

- Prisene i Oslo i dag tiltaler seg ikke en stor gruppe mennesker. Vi ønsker å tiltale oss et nytt segment kunder, både yngre mennesker og andre som ikke har råd til taxi i dag, sier Wijkmark.

Bolt sier at de i hovedsak skal ha samme pris hele døgnet - hele uken. Prisene kan imidlertid øke på tidspunkt hvor det er høy etterspørsel, for eksempel natt til lørdag - i alle fall når korona er over.

- Målet vårt er å ha 30-40 prosent lavere priser enn det taxi koster i Oslo i dag, sier han.

Wijkmark mener det er regelverkenes skyld, og ikke selskapenes, at prisene for drosje er høye. Han sier at det gamle systemet med behovsprøvde løyver, resulterte i at markedet ikke evnet å tilpasse seg etterspørselen, og drosjeturer ble veldig dyre.

Han påpeker at Bolt er villige til å satse i Oslo med den kostnaden det har på kort sikt, når de skal ha lavere priser, men tenker langsiktig.

Les også: Sjefene for Norges beste restauranter står i kø hos Vanessa (29) og Cornelia (29): Nå vil de ta verden med storm

Disse kravene videreføres

Selv om det nye drosjeregelverket åpner for flere aktører i markedet, stilles det fortsatt krav til drosjeløyve. Det vil si at alle som ønsker å drive drosjevirksomhet må oppfylle krav til god vandel, registrering av foretaket i Brønnøysundregistrene og dokumentere god økonomi.

I tillegg skal alle drosjeturer loggføres, ifølge Regjeringen.no.

Kjøretøyet må også være registrert som drosje i kjøretøyregisteret, og sjåføren må bestå fagkompetansekrav og hatt førerkort for personbil i minst to år. Det vil også fortsatt være et krav til taksametre i taxiene.

Tar mindre i provisjon

Selv om prisene skal gå ned, har ikke Bolt tenkt å la det gå utover sjåførene. Tvert imot.

- Vi tar ikke provisjon av dem som har registrert seg som sjåfører hos oss før 10. januar, og deretter tar vi kun 15 prosent provisjon, sier han, og påpeker at det er mindre enn mange konkurrenter.

Les også: Kjemperegning på vei fra regjeringen: – Kan bli en dommedag for mange serveringsbedrifter

Han føler seg trygg på at det skal gå bra for dem å etablere seg under koronapandemien, og mener de har en ekstra fordel når sjåførene slipper å betale så mye i provisjon.

- Det gir oss en mulighet til å få sjåfører til oss. Det er tøffe tider for taxisjåførene, og av erfaring vet vi at de ønsker så mange kjøreturer som mulig i løpet av dagen - det håper vi de kan få hos oss, sier han.

Wijkmark forteller at de har hatt stor suksess i drosjemarkedet i Stockholm, også nå under pandemien. Han mener at de er et godt alternativ til offentlig transport, selv om de selvsagt ikke oppfordrer folk til å reise unødvendig akkurat nå uansett.

Les også: Det håpløse taximarkedet i Oslo skyldes brudd på EØS-reglene

- Fokus på kvalitet

Oslo Taxi er en av aktørene som allerede er veletablert i markedet i hovedstaden.

Vi har spurt hva de tenker om konkurransen fra et selskap som har ambisjon om å gi mye lavere taxipriser enn konkurrentene, samt hvordan de skal klare å vinne kundene.

Birgitta Lim Ersland, kommunikasjonsrådgiver i Oslo Taxi, sier at selskapet skal fortsette å være en tydelig aktør innen persontransport, både i privat og offentlig sammenheng.

- Vi er opptatte av å levere et trygt og godt transporttilbud til våre kunder og har høy fokus på kvalitet og opplæring, sier hun.

- Hva mener dere om det nye drosjeregelverket, som altså gjør det lettere for andre aktører å komme på markedet, og dermed økt konkurranse for dere?

- Det å være drosjesjåfør er et yrke. Det viktigste for oss er derfor at alle som etablerer seg følger gjeldende lover og regler, slik at vi konkurrerer på like vilkår, påpeker Ersland.