Hvis du i det hele tatt har beveget deg i nærheten av et samlingspunkt for mennesker de siste to årene, tør vi nærmest å garantere at du har sett den.

Plakaten fra FHI og Helsedirektoratet som minner deg på fire viktige grep for å forebygge mot koronasmitte: papirlommetørkle ved nysing eller hosting, eventuelt albuekroken, samt påminnelse om å vaske hendene ofte og å sprite dem.

Gjort på fem minutter

Mannen på bildet er Thomas Berg fra Nordstrand i Oslo.

Han er selv ansatt i Helsedirektoratet som senior kommunikasjonsrådgiver og forteller at det var en tilfeldighet at han er blitt nysingens ansikt utad – heldigvis en representant for korrekt nysing og hosting.

Under pandemiens start trengte myndighetene å lage nye plakater som minner om smittevern fordi rettighetene til de forrige som var brukt – fra svineinfluensaen – hadde gått ut på dato.

– Kommunikasjonsdirektøren, Trine Melgård, spurte tidlig i pandemien om det var noen som hadde to minutter og jeg sto rett ved siden av. Da ble det rett inn på toalettet med håndvask, sprit mens en annen kollega, Eline Korsnes Sundal, i avdelingen tok bilder. Hele opptaket ble gjort på fem minutter, det gikk virkelig unna, gjenforteller en humørfylt Thomas Berg.

Ekstrem etterspørsel

Han hadde virkelig ikke sett for seg hvor stor spredning plakatene skulle få.

– Det ballet på seg for å si det sånn, det har vært en ekstrem etterspørsel etter plakatene gjennom hele pandemien. Jeg vet blant annet at den har hengt på et kontor i Zambia, der et vennepar har bodd.

I dag vet han at plakaten er oversatt til 31 språk og er lastet ned over 150.000 ganger. FHI og Helsedirektoratet har lagt opp til at hvem som helst kan laste dem ned for å minne folk på smittevern (ekstern lenke).

Plakaten er garantert blitt kopiert opp i flere eksemplarer som ikke kan tallfestes.

Ble døpt «nysemannen»

Med store deler av ansiktet tildekket av enten et papirlommetørkle eller hele albuen, er ikke Thomas Berg veldig gjenkjennelig på bildene.

Men folk som kjenner ham har virkelig meldt fra når de har sett plakaten på alle mulige steder – spesielt i starten av pandemien.

– I fjor sommer var det ekstremt mange skjermdumper fra alle mulige snapper. Jeg fikk blant annet bilder fra toalettet på bensinstasjon på Noresund, mange ferjer på Vestlandet, Nordkapp-platået, diverse utesteder, heiser og ikke minst TV-oppslag på vei inn og ut av Dagsnytt 18. Den har hengt overalt. Også norske bedrifter i utlandet har benyttet seg av den.

Saken fortsetter under bildene.


Dette er ikke første gang «nysemannen» er blitt omtalt i media. På sommeren i 2020 etterlyste en reporter i NRK Reiseradioen hvem som var på plakatene og døpte ham nettopp det: «nysemannen».

– Det ble litt debatt og det kom mange forslag. Alt fra at det var daværende Tottenham-manager Mauricio Pochettino, til noen som foreslo Bent Høie, Vipps-mannen og noen sa Bjarne Brøndbo. Det var et stort spenn i navnene som ble foreslått, men jeg er mest fornøyd med Pochettino-tipset. Da jeg var på sommerferie, ble jeg ringt opp av pressevakt i Helsedirektoratet som lurte på om jeg ville stille til et intervju på radio med NRK og gjorde det.

Har blitt gjenkjent

– Er det andre enn dem som kjenner deg som har gjenkjent deg?

– Bent Høie og Ingvild Kjerkol har kjent meg igjen, spurt: «Er det deg som er på den plakaten?»

I tillegg til de to helseministrene, husker Berg han tilbake på et annet øyeblikk som får han til å le lett.

– Da jeg skaffet meg nytt pass tidligere i år, ble jeg gjenkjent på passkontoret i Lillestrøm.


Viktigst med budskapet

Kommunikasjonsrådgiveren synes at det viktigste med smittevernplakatene er budskapet som kan ha bidratt til å forhindre smitte av koronaviruset.

– Jeg er stolt over å ha vært med på en så betydningsfull kampanje som har fått folk til å hoste og nyse riktig og sørget for god håndhygiene. Jeg har vært med på rundt 220 pressekonferanser sammen med regjeringen, Helsedirektoratet og FHI og jeg vet ikke hvor mange ganger det er sagt at man bør ha god håndhygiene og hostehygiene. Hvem som er avbildet på plakatene er helt irrelevant så lenge budskapet har nådd gjennom.

Og hvis du ennå ikke har fått det med deg. Her er noen viktige råd til hva du bør gjøre for å bidra mot smitte: