Tibber begynte for noen måneder siden å blant annet forhåndsfakturere kundene for bruk av strøm, som et krisegrep i forbindelse med høye strømpriser.

– Høye strømpriser og høye renter har gjort at kostnaden med strømkjøp øker, og det ble det innført en ny fakturamodell for å korte ned på antallet dager Tibber legger ut for strømkjøp, uttalte kommunikasjonssjef Gaute Haaversen-Westhassel til Avisa Oslo tidligere i desember.

Ordningen har de ukene ført til at mange av strømkundene har fått nok og byttet fra Tibber til andre selskaper. En av dem er Alf Gunnar Nilsen, som tidligere har fortalt til Avisa Oslo om hvordan han mener selskapet som tidligere har fremstått som fremoverlent og moderne nå har utnyttet seg av kundenes forbruk:

– Tibber har gått fra å være et veldig moderne og fremsynt selskap, til å gå tilbake til en steinalder-modell hvor man stipulerer pris og forbruk. Det er ikke det det var lenger.

Fredag beklager altså selskapet til Nilsen og de andre kundene som har klaget på at de har opplevd å bli brukt som bank av strømselskapet:

– Å bruke kunden som bank har aldri vært Tibbers prinsipp, sier grunnlegger Edgeir Aksnes til E24 fredag.

Aksnes sier videre at de nå gjør endringer som skal sikre en riktigere faktura:

– Det vi gjør nå er å gi kunden mulighet til å justere hvis estimatet bommet.

E24 legger til at Aksnes sier at kunder også kan få gratis betalingsutsettelse i 30 dager og at alle har mulighet til å bestemme egen forfallsdato.