– Jeg ser at Høyre, Venstre og KrF går sammen for å sikre Fornebubanen. Frp kan på vår side være garantister for at prosjektet blir skrinlagt. Byrådet trenger tre stemmer for å få flertall, og jeg tar gjerne en telefon fra byrådspartiene om å gjøre det eneste fornuftige. Bare ring.

Det sier Oslo Frps gruppeleder Camilla Wilhelmsen til Avisa Oslo.

Uttalelsen kommer etter at Avisa Oslo mandag erfarte at flere sentrale politikere i Oslo Ap vurderer å vrake Fornebubanen.

Det aktuelle prosjektet fikk i våres en ny anslått prislapp på 23,3 milliarder kroner.

Det gjør at både Vikens fylkesting og Oslos bystyre må ta stilling til prosjektet på nytt. Også i SV er det flere som er bekymret for prosjektet, ifølge gruppeleder Ola Elvevold.

Frps Wilhelmsen håper på sin side at de kritiske røstene vinner fram i de to partiene, for så å legge press på MDG om å gå imot et prosjekt hun mener først og fremst gagner Bærum.

– Nå står vi i en situasjon der det eneste vi skal bygge er Fornebubanen. Samtidig står en rekke viktige prosjekter for Oslo uten finansiering, mens bompengene skrus opp for å ta igjen overskridelsene i Fornebubanen-prosjektet, sier bystyregruppelederen.

Får støtte av bompengepartiet

Gruppelederen til Folkets parti FNB Bjørn Revil er enig med Wilhelmsen og Frp.

– Dette har blitt så vanvittig dyrt at jeg ikke tror man har noe valg lenger, det er en tredjedel av hele budsjettet til Oslo omtrent, sier han.

– Så du er enig med Camilla Wilhelmsen i at man bør skrinlegge prosjektet?

– Man bør i hvert fall stoppe det nå og finne ut hvordan man skal gjøre ting fremover. Jeg har stilt spørsmål om hvilke endringer det er mulig å gjøre og hvilke måter man kan spare inn. Man bør stoppe prosjektet og se hvor stort handlingsrom man har.

Ber Ap lytte til bompengeopprørere

Frps Wilhelmsen viser til det Dagsavisen kalte et «bompengeopprør» blant flere av Aps lokalpolitikere i Oslo øst.

– De reagerer på å måtte betale bompenger for noe først og fremst bærumsfolk har bruk for, sier Wilhelmsen om røstene hun mener resten av Oslo Ap bør lytte til.

Samtidig har hun liten tro på Vikens finansfylkesråd Edvin Søviks (Ap) advarsler om at det ikke blir noen nye forhandlinger om Oslos bystyre vraker Oslopakke 3-enigheten med Viken.

– Viken kommer på et tidspunkt til å innse at man må sette seg ned ved forhandlingsbordet, tror Wilhelmsen.

Også dette er Bjørn Revil enig i. Hans parti er bygget på motstand mot økte bompenger, et grep som må brukes dersom man skal få gjennomført bygging av banen.

Dette er Revil mildt sagt ikke fornøyd med.

– Det er veldig urettferdig at en helt tilfeldig gruppe – som bilistene – skal ha et ansvar for å betale for dette, uten å skulle ha noe særlig nytte av det. Det vil oppleves veldig urimelig, bilister drar ikke særlig nytte av en T-bane til Fornebu.

Vil sette hardt mot hardt

Frp-eren berømmer «Vikens dyktige forhandlere», og mener at fylket i stor grad har fått viljen sin i Oslopakke 3-forhandlingene.

Oslo sitter på sin side igjen med svarteper, slik Wilhelmsen ser det.

– Så du mener det er på tide å sette hardt mot hardt?

– Helt klart, lyder beskjeden fra Frps Camilla Wilhelmsen.

– Vil være en tragedie

Det er imidlertid tvilsomt om MDG vil gå med på å vrake Fornebubanen – selv om SV og Ap skulle gjøre det.

Partiet er fornøyde med at den siste Oslopakke 3-enigheten fører til en 40 prosents økning i bompengetakster, som igjen anslås å hjelpe Oslo på vei mot sine klima- og trafikkreduksjonsmål.

Overfor NRK har MDGs gruppeleder Eivind Trædal advart mot å vrake kollektivløsningen parallelt med at ny E18 bygges.

– Det vil være en tragedie hvis vi kutter et kjempeviktig kollektivprosjekt i Oslo-regionen, og det bygges en motorvei til 60 milliarder langs mye av den samme traseen som øker trafikken inn til Oslo, uttalte Trædal.

Trædal sa at også MDG skal diskutere Fornebubanens skjebne.

– Men jeg oppfatter nok at vi er blant de partiene som ser dette som en løsning vi må gå inn for, sa han til NRK.

Mener banen vil gagne hele byen

KrF, Høyre og Venstre er uenige med Frp i premisset om at Fornebubanen ikke vil være et bra prosjekt for Oslo øst.

De setter som premiss at banens vogner må ha forbindelse til resten av T-banesystemet i Oslo, og dermed bidra til flere avganger, selv uten noen ny Majorstua stasjon.

– Vi vet at linjene mot Groruddalen trenger mer kapasitet. Groruddølene er de som reiser aller mest kollektivt. De trenger hyppigere avganger og større kapasitet på avgangene. Det er nettopp de togene som vi kjøper til Fornebubanen, de skal fores rett inn på de linjene og gi det løftet, sa Venstres Marit Vea til Avisa Oslo tirsdag.