Byrådet i Oslo har vedtatt en midlertidig forskrift som gjør at det ikke vil være mulig å leie elsparkesykkel mellom klokken 23 og 05.

– Det har vært en uholdbar situasjon for mange i byen vår, spesielt for blinde, svaksynte, rullestolbrukere og eldre. Vi har jobbet i ekspressfart for å få på plass en forskrift, sa Sirin Stav (MDG), byråd for miljø og samferdsel i Oslo, i en pressemelding etter at vedtaket ble fattet tirsdag.

Forskriften trer imidlertid ikke i kraft før i september. Det får Hallvard Müller, leder i fotgjengerforeningen La oss ta fortauene tilbake, til å heve øyebrynene.

– At det tar så lang tid å iverksette, gjør at vi vil se massevis av nye, alvorlig ulykker. Min spådom er at det vil bli verre, før det blir bedre, sier Müller til Avisa Oslo.

– Dette er for lite og for sent, legger han til.

Manglende reguleringer

Han er dessuten kritisk til at forskriften ikke sier noe om det han mener er det viktigste: Å få elsparkesyklene vekk fra fortau og gangvei.

– Av én eller annen grunn er ikke det tatt med i det hele tatt. Det er på tide at vi tar fortauene tilbake. Vi sa allerede for lenge siden at dette gjør tilværelsen utrygg og fremkommeligheten dårlig, i tillegg forsøplingen. Henslengte elsparkesykler er blitt et vanlig syn, sier Müller.

Han har ikke vært i Oslo selv på et par uker, men har sett bilder som viser hvordan det ser ut i gatene.

– Det er kaos. Manglende reguleringer gjør at disse utleieoperatørene kan ta seg til rette. Politikerne har enten ikke vært villige, eller i stand til å gripe inn i dette. Tvert imot heier politikere fra forskjellige sider på dette, sier Müller og viser blant annet til et debattinnlegg fra Trine Skei Grande (V), som Avisa Oslo publiserte mandag.

Her omtaler stortingspolitikeren elsparkesyklene som «fantastisk frihetsmaskiner».

– Det er ikke mange politikere som er opptatt av fotgjengerne – de mykeste trafikantene og de det er flest av, kommenterer Müller.

14 skader i døgnet

I det opprinnelige forslaget til lokal forskrift i Oslo, foreslo byrådet å stenge elsparkesyklene mellom klokken 01 og 05. Det ble siden endret til klokken 23 etter oppfordring fra Oslo universitetssykehus (OUS).

På en pressekonferanse tidligere i sommer, presenterte skadelegevakten ved OUS tallene for elsparkesykkelulykker.

Bare i juni ble 421 personer skadet – i snitt 14 i døgnet.

– Tallene forteller noe om hva slags kjøretøy dette er, hva slags bruk de har og hvor dårlig tilrettelagt det er for at dette skal være trygt. Dette er motoriserte kjøretøy som blir kjørt i flatfylla, eller brukt som leketøy, samtidig som de ikke er bygget for å takle ujevnt underlag eller trikkespor, sier Müller avslutningsvis.