(Nettavisen): Det kom som et sjokk på Oslos samferdselsbyråd Marit Vea, da regjeringen i Nasjonal transportplan (NTP) ikke la inn 500 millioner i støtte til oppgradering av Majorstuen T-banestasjon.

Arbeidene ved stasjonen skal starte allerede i mai. Målet er å gjøre stasjonen mer effektiv, slik at t-banetrafikken kan økes.

Dette er det viktigste knutepunktet for hovedstadens viktigste kollektivtilbud. T-banen frakter rundt 800.000 passasjerer på hverdager, og 10 prosent av disse går av og på på Majorstuen. Prosjektet på Majorstuen er også nødvendig for å kunne bygge den kommende Fornebubanen.

Oppgraderes for én milliard: Slik blir den nye stasjonen

– Når de trekker ut 500 millioner kroner fra Majorstuen stasjon, som skulle være det statlige bidraget for å få til den, så viser de at de ikke har forstått poenget med Fornebubanen, og overlater viktige deler av prosjektet utelukkende til lokale myndigheter, har byrådsleder Eirik Lae Solberg tidligere sagt til Nettavisen.

Les egen sak: Oslos byrådsleder raser mot regjeringen: – Helt vanvittig

Vea sier til Aftenposten at hun håper at Stortinget legger penger til Majorstuen stasjon inn i Nasjonal transportplan, men sier samtidig at alternativet er økte bompenger.

Aftenposten skriver at hvis hele beløpet skal hentes inn på ett år, så må rushtakstene økes med 9 kroner for bensinbiler og fem kroner for elbil. Hvis summen fordeles over flere år, vil økningen bli mindre.

– Uansett må folk i Oslo og Akershus ta regningen, sier Vea til avisen og betegner statens kutt på 500 millioner kroner som «en total ansvarsfraskrivelse».

Vi håper at de som er opptatt av Fornebubanen kan forholde seg til korrekte tall

Buss for bane skaper sterke reaksjoner: – Min erfaring er at det var ganske fryktelig

Dette skjer når T-banen stenges her i over et halvt år